Därmed är ytterligare en pusselbit på plats för uppförandet av den nya bro som ska ersätta den gamla Femöresbron mellan Kneippen och Himmelstalund/Folkparken.
Femöresbron var en fackverksbro byggd 1900-1901. Bron fungerande i över ett sekel som en viktig förbindelse över Motala ström för fotgängare och cyklister, inte minst i rekreativa syften. Efter att allvarliga skador på bron upptäcktes togs den bort i oktober 2017.
Efter flera års diskussioner om utformningen av den nya bron och var brofästena skulle placeras landade det i att man ska använde de gamla brostöden och förstärka dem, vilket mark- och miljödomstolen nu säger ja till och samtidigt passar på att lagligförklara de gamla brostöden.
Förstärkningen kommer troligen att utföras genom borrade stålrörspålar som förankras i berg. Det är sedan de stålrörspålarna som ska bära den nya överbyggnaden.
Brons överbyggnad kommer troligtvis att sänkas ned från Riksbron till pråmar och fraktas via Motala ström för att sedan lyftas på plats med hjälp av domkrafter. Pråmarna kan komma att behöva förankras i Motala ströms botten via stödben.
Överbyggnaden kommer att ansluta till land på vardera sida om vattnet via ändspann, vars fundament utgörs av betong som gjuts på plats.
Mark- och miljödomstolen ger klartecken till de planerade arbetena och konstaterar att bron är viktig för allmänheten och att det inte framförts några invändningar mot ansökan om "tillstånd till vattenverksamhet för en bro". Ansökan tillstyrks av länsstyrelsen.