Förklaringen: En fördjupad kunskap kring stadspassagerna, ett komplext geografiskt område med Natura 2000-områden och stora kulturhistoriska värden att ta hänsyn till. Därtill fyra mil i tunnel eller på bro som är extra kostsamt, menar Trafikverket i sin rapport till regeringen.
En kostnadsökning på 29 miljarder motsvarar nästan två miljarder extra per mil på den 160 kilometer långa sträckan förbi bland annat Norrköping och Linköping.
– Kostnadsbedömningar i ett tidigt skede av ett sådant stort och komplext projekt är svåra och man kan konstatera att den tidigare kostnadsbilden från 2017 har varit för lågt tilltagen, säger Alexander Santos, programchef Ostlänken till Folkbladet.
De nya stambanorna mellan Stockholm och Malmö kostnadsberäknades 2017 till 205 miljarder kronor men kalkylerna håller inte, enligt en alldeles färsk rapport som presenterades i början av den här veckan. I dag beräknar man att kalaset kommer att landa på minst 295 miljarder kronor – och det är framför allt sträckan genom Östergötland som kostar.
– I utformningen av nya stambanor är Ostlänken den mest avgörande sträckan. Den sträcka som har flest stationer och mest trafik. Utformningen av Ostlänken kommer därför att ha stor påverkan på hur hela systemet kommer att fungera, fortsätter Alexander Santos.
I Trafikverkets rapport beskriver man fyra alternativ som skulle pressa kostnaderna. I samtliga har den centralt belägna järnvägsstationen i Norrköping flyttats utanför stadskärnan.
Något som fått lokalpolitikerna att gå i taket.
"Att ta bort stationen i Norrköping är ju faktiskt så dumt så att tågen stannar. Utan centrala stationslägen uteblir samhällsvinsterna och de ekonomiska vinsterna nästan helt", sa Nicklas Lundström, gruppledare för Vänsterpartiet, i ett debattinlägg i tisdags.
Olle Vikmång (S), kommunstyrelens ordförande i Norrköping, kände dock ingen oro över rapporten:
"Jag utgår från att den ursprungliga planen fortfarande gäller. Vi har påbörjat vår stadsutveckling, tagit vår del av överenskommelsen, och det tycker jag talar för att man inte kommer gå på något av de här alternativen".
Alexander Santos igen:
– När Ostlänken är klar kan vi vänta att samhället och den delen av Sverige förändras över en natt. Oavsett vilka beslut som fattas av vår uppdragsgivare så kommer det att tillföra oerhörda nyttor och kapacitet till infrastruktursystemet.