"Kan inte ändra förutsättningarna tio över tolv"

Pengarna räcker inte för att dra Ostlänken genom centrala Norrköping. Det är kontentan av Trafikverkets rapport till regeringen.

Nu kommer nya bud kring Ostlänken. Trafikverket ser en stor besparing i att dra rälsen en bit utanför Norrköping.

Nu kommer nya bud kring Ostlänken. Trafikverket ser en stor besparing i att dra rälsen en bit utanför Norrköping.

Foto: Trafikverket

Norrköping2021-03-01 17:30

Men Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping, är inte orolig för att Norrköping ska bli blåst på sin järnvägsstation mitt i stan.

– Jag utgår från att den ursprungliga planen fortfarande gäller, säger han till Folkbladet. Det här är en jätteviktig fråga för oss.

205 miljarder kronor. 

Så mycket pengar har föreslagits för de nya stambanorna mellan Stockholm och Malmö och där den 16 mil långa Ostlänken är en del av sträckan. Regeringen ingick i juni 2020 en överenskommelse med Centerpartiet och Liberalerna om kostnaden.

Men kalkylerna håller inte. I idag beräknar man istället den totala kostnaden till minst 295 miljarder kronor.

Därför har Trafikverket i sin rapport till regeringen presenterat förslag på hur nya stambanor ska kunna byggas för den lägre summan. 

Om stationerna placeras utanför stadsmiljöerna blir kostnaderna lägre, rälsen rakare och restiden på de nya stambanorna kortas. En kalldusch för Norrköping och Linköping som planerat för stora förändringar i stadsbilden. Frågan har stötts och blötts sedan tidigt 2000-tal.

– Man får inte vara naiv. Jag tycker att man måste hissa orosflagg här, säger Fredrik Björkman (M), oppositionsråd.

 I tre av fyra alternativ är stationerna i Norrköping, Linköping, Jönköping och Borås placerade utanför staden. I det fjärde alternativet skulle däremot snabbtågen stanna centralt i Linköping och Jönköping.

– Jag känner inte igen den här oron från politiskt håll, menar Olle Vikmång. Vi har påbörjat vår stadsutveckling, tagit vår del av överenskommelsen, och det tycker jag talar för att man inte kommer gå på något av de här alternativen.

Norrköping har en stadsplanering som bygger på ett nytt stationsområde som berör de centrala delarna av staden, Butängen och Inre hamnen.

– Norrköping har uppfyllt sina delar. Att staten skulle komma tio över tolv och ändra förutsättningarna, när vi gjort stora investeringar, är orealistiskt, fortsätter Olle Vikmång.

Enligt Fredrik Björkman finns det ingen poäng med att bygga en ny järnvägsstation utanför staden.

– Nej, det är ingen bra lösning och inte bra för Norrköpings stadsutveckling.  Det känns inte jättefiffigt att sitta på spårvagn eller tåg för att åka ut till en extern station. Poängen försvinner ju, menar Björkman.

Den 8 april ska regeringen besluta vad som ska ske härnäst i sin vårproposition.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!