Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vänsterpartiet om Trafikverkets förslag: "Ren idioti"

"Att ta bort stationen i Norrköping är ju faktiskt så dumt så att tågen stannar", säger Nicklas Lundström, gruppledare för Vänsterpartiet.

"På Ostlänkensträckan duger det faktiskt med snabbtåg
eftersom det är så pass nära till Stockholm och Linköping", säger Nicklas Lundström, gruppledare för Vänsterpartiet.

"På Ostlänkensträckan duger det faktiskt med snabbtåg eftersom det är så pass nära till Stockholm och Linköping", säger Nicklas Lundström, gruppledare för Vänsterpartiet.

Foto: Annika Flood

Norrköping2021-03-02 16:30

Politikerna i Norrköping har inte visat någon vidare uppskattning för Trafikverkets nya förslag på billigare stambanor för Ostlänken.

"Nya Ostlänkenförslagen är ren idioti!", skriver Vänsterpartiet i ett pressmeddelande under tisdagen och syftar på att Norrköping skulle bli av med det centrala stationsläge som kommunen planerat för i ett årtionde.

– Utan centrala stationslägen uteblir samhällsvinsterna och de ekonomiska vinsterna nästan helt. Utan de regionala resenärerna från Norrköping och Linköping så skulle huvuddelen av resenärerna på Ostlänkensträckan försvinna, säger Nicklas Lundström och fortsätter:

– Dessutom skulle det redan sena projektet försenas minst sex år till och allt planeringsarbete och alla investeringar som redan är gjorda skulle vara bortkastade. Detta är så dåligt att jag faktiskt räknar med att förslagen kommer att skrotas och Ostlänken byggas.

Trafikverkets rapport kommer efter ett uppdrag av regeringen att undersöka kostnaden av banor för höghastighetståg, men enligt Nicklas Lundström skulle det räcka med snabbtåg på sträckan eftersom det är så pass nära till Stockholm och Linköping.

– Däremot tycker jag det vore klokt att återigen undersöka såväl verkliga höghastighetståg som andra byggmetoder för resten av stambanorna. Detta är ju en satsning som ska hålla i hundra år. Investeringar i klimatsmart infrastruktur är framtiden och i stort sett alltid enormt ekonomiskt och socialt lönsamma.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!