I förra veckan meddelade Borgerlig samverkan att de vill att industriprogrammet pÄ BrÄvalla ska finnas kvar. Att lÀgga ner det var annars ett av flera besparingsförslag som utbildningskontoret lagt fram för politikerna att ta stÀllning till. Eleverna Àr glada över beskedet.
â Det Ă€r jĂ€ttebra. Det Ă€r vĂ€ldigt fina lokaler och bra lĂ€rare sĂ„ det hade varit trĂ„kigt om det skulle lĂ€ggas ner, sĂ€ger Ronja Stein som gĂ„r första Ă„ret pĂ„ industriprogrammet.
â Det finns ju ingen annan skola som har det hĂ€r programmet i Norrköping sĂ„ dĂ„ blir det ju svĂ„rt om man vill utbilda sig inom industrin, sĂ€ger klasskamraten Alexander Lind.
Att utbildningen har sÄ fÄ sökande tror de dels beror pÄ dÄlig marknadsföring, dels pÄ att det finns en förlegad bild av branschen.
â MĂ„nga tror att det Ă€r oljigt och skitigt men det Ă€r inte alls sĂ„, sĂ€ger Ronja.
Det framhÄller ocksÄ att det Àr ett brett program som Àven ger högskolebehörighet.
â Man behöver inte jobba med det hĂ€r hela livet om du inte vill. Men du har nĂ„got att falla tillbaka pĂ„.
Dock finns fortfarande ett stort orosmoln pÄ himlen över BrÄvallagymnasiet. Ett annat av sparförslagen Àr att utbildningsnÀmnden ska sÀga upp avtalet med kompetensförsörjningskontoret om att erhÄlla vuxenutbildning. Det skulle innebÀra att vuxenutbildningen med i nulÀget 41 elever försvinner. Enligt tjÀnsteskrivelsen Àr det för fÄ elever för att fÄ en budget i balans och totalt skapar vuxenutbildning och vuxenutbildning i lÀrlingsform ett underskott pÄ fyra miljoner kronor inom gymnasieskolan.
Men lÀrarna pÄ industriprogrammet menar att det Àr viktigt att hÄlla kvar vuxenutbildningen, vilket de framfört i ett brev till politikerna.
â Vi startade i januari 2023 och har jobbat jĂ€tteintensivt för att fĂ„ det att fungera. Det gĂ„r för fort om de skulle plocka bort det nu, sĂ€ger Linus Nordenberg.
Att ekonomin inte gÄr ihop beror inte enbart pÄ att det Àr fÄ elever menar de, utan pÄ att elevpengen enligt avtalet med kompetensförsörjningsnÀmnden Àr för lÄgt.
â Vi fĂ„r hĂ€lften av vad vi fĂ„r för en gymnasieelev, sĂ„ det gĂ„r inte ihop sig. Sen mĂ„ste vi se det i ett större samhĂ€llsperspektiv. Vi fĂ„r ju ut de som Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n arbetsmarknaden i jobb, och fĂ„r vi det sĂ„ genererar det skatteintĂ€kter, sĂ€ger Linus Nordenberg.
LÀrarna lyfter ocksÄ fram kombinationsutbildningen dÀr eleverna kombinerar yrkesutbildning med svenskastudier. Majoriteten av eleverna kommer frÄn socioekonomiskt utsatta omrÄden och plockar upp mÀnniskor som stÄr lÄngt bort frÄn arbetsmarknaden.
â De hĂ€r vuxna kan pĂ„verka pĂ„ olika sĂ€tt. Kommer de ut i jobb kan de pĂ„verkar ungdomarna i de omrĂ„dena. Det kan motverka kriminalitet och vĂ„ld som vi har i samhĂ€llet. Vi jobbar inte bara med utbildning utan ocksĂ„ med vĂ€rdegrundsfrĂ„gor, sĂ€ger Linus Nordenberg.
Tuomas Kumpala Àr "vanlig" vuxenelev och han tycker att utbildningen Àr "klockren".
â Jag instĂ€mmer i allt Linus sĂ€ger. SjĂ€lv har jag jobbat i industrin i 15 Ă„r men det hĂ€r Ă€r ett sĂ€tt att bredda mina kunskaper och bli mer anstĂ€llningsbar, sĂ€ger han.
Walid Chorfi stÄr vid en CNC-maskin och gör övningsuppgifter. Han Àr ocksÄ jÀttenöjd med utbildningen.
â Den Ă€r jĂ€ttebra och ger mĂ„nga möjligheter. NĂ€r jag började hĂ€r kunde jag inget och nu kan jag massor. Jag Ă€r sĂ„ tacksam för vĂ„ra lĂ€rare som Ă€r sĂ„ bra pĂ„ att förklara, sĂ€ger han.