Historieskrivarna är namnet på en nybildad förening i Norrköping. Gemensamt för föreningens medlemmar är att alla nyligen givit ut böcker som behandlat olika aspekter av Norrköpings historia.
Den första litteraturmässan hölls hösten 2022. När den andra mässan nu anordnas på Dynamo i kulturkvarteret Hallarna den 12 november har den fått temat "Norrköping under krig och kris".
Peter Carelli, författare till "En synnerligen vacker och blomstrande stad", ska prata om ett danskt terror- och plundringståg mot Östergötland 1567. Göran Färm tar sig an "Norrköpings förödande 90-tals kris – början på något nytt?" och Gunnar Hagberg berättar tillsammans med Ida Thiny om vardagslivet i Norrköping under andra världskriget, genom glimtar från NT:s arkiv.
Mikaela Radakovic Kjäll deltar med "Det förtrollade Östergötland, folktro och sägner då och nu" och rubriken för Peter Kristenssons anförande är "Staden har ofta härjats af eld och flod".
Johan Perwe talar om flyktinghjälp i arbetarstaden under andra världskriget och Pelle Filipsson presenterar sin första roman, "Vägriddare", utgiven i september i år på förlaget Lava, en historisk roman baserad på verkliga händelser som svenska lastbilsförare upplevde i norra Finland under vintern 1942.
Pelle Filipsson är intiativtagaren till kulturkvarteret Hallarna, där han var verksamhetsledare i tio år. Nu arbetar han som arbetslivsintendent vid Arbetets museum, där han hjälper arbetslivsmuseer i landet att hitta finansiering.
Filipsson har skrivit en bok tidigare, "Den vackraste gåvan" (2010), en dokumentär bok om ofrivilligt föräldraskap. En bok i en helt annan genre än den roman som historienörden Filipsson nu gett sig in på, men med det gemensamma att det handlar om etiska dilemman.
"Vägriddare" bygger på en ganska okänd episod i svensk historia som han upptäckte via intervjuböcker av Eric Björklund om svenska åkerier och de väldigt speciella uppdrag de fått i början av andra världskriget. Många av uppdragen var humanitära – det här visade sig vara något helt annat.
De av hårda ransoneringar ekonomiskt pressade åkerierna, som är nära konkurs, får ett lönsamt erbjudande, att köra upp baracker till norra Finland, ett hemligt uppdrag från regeringen. Det visar sig när de kommer fram att mottagaren är den tyska armén, ett tydligt neutralitetsbrott som omgetts av tystnad.
Och fler körningar blir det efter det, i fyra månader, till och med ammunitionskörningar fram till den yttersta fronten där striderna mot ryssarna pågick.
Huvudpersonen i romanen är Arvid Lindkvist, en ung förare på ett åkeri i Norrköping, som försöker försörja sin nyblivna familj. I vinterkylan i Finland möter han krigets brutalitet och ser hur illa de ryska krigsfångarna behandlas av tyskarna. Vilken sida är den rätta när moral och egenintresse krockar?
– Jag har gått till många källor för att beskriva 40-talets Norrköping så korrekt som möjligt, säger Pelle Filipsson som fått lära sig mycket om gengas och kaffeersättning och som också lagt in en hel del humor, glädje och Norrköpingsdialekt i romanen.
– Det fiktiva åkeriet är ett Norrköpingsåkeri, ett litet som ligger på Saltängen. Huvudrollsinnehavaren bor på Tunnbindaregatan i ett litet kyffe. Det var ett eller två åkerier i Norrköping som var med på riktigt.