Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Händelöleden inte med bland kommande utredningar

Händelöleden finns inte med i regeringens infrastrukturplan, och inte heller som ett utredningsprojekt inför nästa planrevision. På Siemens Energy i Finspång är de besvikna.

Så här såg det ut när en turbin transporterades genom Norrköping 2015. Vägen är den samma än i dag, men så småningom behöver transporterna ta en annan väg för att ta sig ut till Pampushamnen.

Så här såg det ut när en turbin transporterades genom Norrköping 2015. Vägen är den samma än i dag, men så småningom behöver transporterna ta en annan väg för att ta sig ut till Pampushamnen.

Foto: Magnus Andersson

Norrköping2022-06-20 13:00

Som vi tidigare berättat är politikerna i regionen eniga om att Händelöleden, en sammankopplande länk mellan riksväg 51, E4 och Norrköpings hamn, behöver byggas och är nödvändig för näringslivet i regionen. Vi har också berättat att den inte kom med bland de satsningar som regeringen valt ut för den kommande planperioden. På Siemens Energy, som fått stå exempel för varför Händeöleden är så viktig, är man inte förvånad över beskedet.

– Men vi är besvikna över att den inte nämns bland de prioriterade utredningar som är aktuella inför nästa planrevision. Det finns ett antal projekt som är namngivna, men Händelöleden är inte ett av dem, säger Henrik Johansson, produktionsdirektör på Siemens Energy.

Men vad är då bakgrunden till behovet av Händelöleden? Jo, idag transporterar Siemens Energy tunga turbiner som ska gå på export via riksväg 51, Finspångsvägen och Norra promenaden till tyngslyftskranen "Starke Ivar" längst ut i Inre hamnen. Transporterna görs oftast tidigt på morgonen och rondellerna är anpassade för att transporterna ska kunna ske utan att störa trafikflödet.

I och med att Inre hamnen utvecklas till ett bostadsområde ska hamnverksamheten så småningom helt flyttas till Pampushamnen på Händelö. Och det är då problemet uppstår.

– Det vi vet är att vi inte kommer under järnvägen på Malmölandet och vi vet också att Händelöbron inte har tillräcklig bärighet för våra transporter, så vi ser just nu ingen väg att komma ut till Händelö, säger Henrik Johansson.

Något definitivt datum för när de inte längre kommer kunna lasta på i Inre hamnen finns inte.

– Men det jag tror är att vi måste hitta en lösning under den här planperioden. Det ligger en planperiod för tolv år nu som är klubbad.

Hur påverkas er verksamhet i längden om det inte blir någon Händelöled?

– Det är inte ett omedelbart hot mot vår verksamhet, men vi måste hitta en lösning inom planperioden, säger Henrik Johansson.

Företagets hopp står nu till en öronmärkt näringslivspott på 600 miljoner kronor. Pengarna ska Trafikverket i dialog med näringslivet fördela under perioden 2022–2027.

– Vår förhoppning nu är att vi hittar en lösning inom ramen för den.

– Vi har en dialog med Trafikverket och kommer att fortsätta ha det, så får vi se om de kan presentera en lösning, avslutar Henrik Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!