Händelöleden är en cirka tre kilometer lång väg från trafikplats Herstadberg till Händelö och ska knyta samman riksväg 51, E4 och Norrköpings hamn. Den 30 november 2021 kom det tunga beskedet att leden, som tidigare funnits med i Trafikverkets planer, plockats bort. Det här har fått både kommunpolitiker och östgötska riksdagspolitiker att reagera.
Syftet med leden är att underlätta för tunga transporter till hamnen, något som är mycket viktigt för många företag i regionen. Siemens i Finspång, vars turbiner till 90 procent går på export, är ett exempel.
– Framför allt är det viktigt ut näringslivssynpunkt, kopplingen Finspång och ner till hamnen, är viktig. Sen har leden varit med i planen rätt länge och behöver slutföras. Vi tycker vi också att Norrköpings hamn är viktig och att vi behöver satsa på att få över mer gods på båtar, säger Michael Cornell.
Regeringen ska under våren fastställa den nationella infrastrukturplanen och inför det är Trafikverkets förslag ute på remiss. Norrköpings kommun har i sitt remissvar tryckt på om att Händelöleden är "helt nödvändig" och nu gör alltså regionen samma sak. I sitt yttrande påpekar de att det har funnits en god samsyn mellan Norrköpings kommun och Trafikverket om att gemensamt åtgärda den brist som det innebär att tunga transporter i dag går rakt igenom centrala Norrköping. Kommunen har förbundit sig att bygga den del som knyter samman E22 med hamnen söderifrån, den så kallade Johannisborgsförbindelsen.
– Nu återstår statens del, det vill säga att investera i Händelöleden, säger Michael Cornell.
Hur ser du på chanserna att ni ska få med den i planen?
– Det är vår ambition naturligtvis. Det finns lite separata potter för näringslivssatsningar. Framför allt är det viktigt att kommun och region jobbar tillsammans med det här. Men sen vet både du och jag att det är en stor konkurrens. Men vi måste kämpa ändå in i kaklet.
Samtidigt finns det delar att glädjas åt i Trafikverket förslag. Ostlänken prioriteras och planeras få centralt placerade stationer i Norrköping och Linköping. I planen avsätts 67,8 miljarder kronor för Ostlänken.
– Vi har också nya sträckningen av E22 med, riksväg 50 upp mot Örebro och dubbelspåret till Hallsberg. Alla de är på väg att komma på plats så det är jättebra, säger Michael Cornell.