Visst kom det glädjande besked i den infrastrukturplan för 2022 till 2033 som regeringen presenterade i måndags. Maria Björk Hummelgren lyfter fram finansieringen av Ostlänken, E22 med förbifart Söderköping och även satsningar på stambanor söder ut som positiva. Men beskedet om Händelöleden, anslutningen mellan E4 och riksväg 51 till hamnen i Norrköping, är en besvikelse. Beskedet var väntat, men nu är det "the final cut" som Maria Björk Hummelgren uttrycker det.
Behovet av Händelöleden hänger ihop med att utskeppningen av tungt gods ska flyttas från Inre hamnen till Pampushamnen, och i nuläget saknas en väg dit som klarar av riktigt tunga transporter.
Siemens Energy i Finspång, som exporterar tunga turbiner från Norrköpings hamn, har fått stå exempel för hur viktig Händelöleden är.
– Men det kommer även tungt gods från Örebrohållet till exempel, så det kommer fler till gagn än Siemens, säger Maria Björk Hummelgren.
– Hamnen har stor betydelse för vår region, men även för hela Sverige, för sjöfarten och för oss som ett exportberoende land. Det är svårt att sätta ett pris på betydelsen av fungerande transporter till Norrköpings hamn.
Handelskammaren tillsammans med kommuner och regionen måste nu fortsätta sitt påverkansarbete, menar hon.
– Den här frågan finns inga politiska meningsskiljaktigheter kring, vår region står väldigt enad i att Händelöleden måste byggas.