Något annat besked var förvisso inte att vänta, men regionrådet Kaisa Karro (S) är ändå väldigt nöjd med att planeringen för bland annat det dubbelspåriga järnvägssträckan Ostlänken mellan Linköping och Järna går enligt ritningarna.
Regeringen fattar var fjärde år beslut om planen som den här gången gäller åren 2022 till 2033. Under den perioden väntar investeringar i storleksordningen 881 miljarder kronor.
– Region Östergötland välkomnar att planeringen av nya stambanor fortsätter, där Ostlänken har en viktig roll för att stärka tillgängligheten inte bara i Östergötland utan även i Stockholm-Mälardalsregionen. Planeringen för Ostlänken har pågått under lång tid och förinvesteringar har gjorts och görs från både privata och offentliga aktörer. Att planeringen nu går vidare med centralt placerade stationer är mycket glädjande och en viktig förutsättning för att få full utväxling av systemet, säger regionstyrelsens ordförande Kaisa Karro i ett pressmeddelande.
Den 16 mil långa sträckan mellan Linköping och Järna beräknas vara klar för invigning 2035. Byggstarten planeras till 2024.
Bland kommande större väginvesteringar som berör Östergötland ingår riksväg 50 från Medevi till Brattebro inklusive Nykyrka och utbyggnaden av E22 förbi Söderköping.
– Det är bra att regeringen prioriterar våra infrastrukturobjekt eftersom de är nödvändiga för att både person- och godstransporterna i länet fungerar, säger Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.