Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fortsatt ja till Ostlänken: "Mycket glädjande"

Regeringen har gett klartecken för fortsatt satsning på Ostlänken genom Östergötland.

Kaisa Karro (S) är nöjd med beskedet från regeringen.

Kaisa Karro (S) är nöjd med beskedet från regeringen.

Foto: Jasmine Hübinette

Östergötland2022-06-13 17:00

Något annat besked var förvisso inte att vänta, men regionrådet Kaisa Karro (S) är ändå väldigt nöjd med att planeringen för bland annat det dubbelspåriga järnvägssträckan Ostlänken mellan Linköping och Järna går enligt ritningarna. 

Regeringen fattar var fjärde år beslut om planen som den här gången gäller åren 2022 till 2033. Under den perioden väntar investeringar i storleksordningen 881 miljarder kronor.

– Region Östergötland välkomnar att planeringen av nya stambanor fortsätter, där Ostlänken har en viktig roll för att stärka tillgängligheten inte bara i Östergötland utan även i Stockholm-Mälardalsregionen. Planeringen för Ostlänken har pågått under lång tid och förinvesteringar har gjorts och görs från både privata och offentliga aktörer. Att planeringen nu går vidare med centralt placerade stationer är mycket glädjande och en viktig förutsättning för att få full utväxling av systemet, säger regionstyrelsens ordförande Kaisa Karro i ett pressmeddelande.

Den 16 mil långa sträckan mellan Linköping och Järna beräknas vara klar för invigning 2035. Byggstarten planeras till 2024.

Bland kommande större väginvesteringar som berör Östergötland ingår riksväg 50 från Medevi till Brattebro inklusive Nykyrka och utbyggnaden av E22 förbi Söderköping.

– Det är bra att regeringen prioriterar våra infrastrukturobjekt eftersom de är nödvändiga för att både person- och godstransporterna i länet fungerar, säger Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!