Sommaren 2023 ska en ny cykelbro stå klar över Motala ström, från den södra kajen till den norra sidan och Inre hamnen, öster om Hamnbron.
Bron har två fasta brodelar samt en öppningsbar broklaff med överliggande motvikt, en så kallad holländsk klaff. NCC:s arbete med fundamenten för den nya gång- och cykelbron är redan i gång.
Tillverkning av bron sker i Lecors fabrik i Kungälv. Slutmontaget i Norrköping börjar i maj 2023 och bron beräknas vara på plats under sommaren.
Stålbrons totala längd är 47 meter, och fri brobredd är 4,5 meter. Bron ska förses med 1,4 meter höga räcken av veckad plåt. Brons totala vikt är cirka 124 ton.
Cykelbron ska knyta ihop stadsdelarna och främja hållbart resande. Den ska underlätta för boende, och besökare till Inre hamnens centrala delar, där det blir en badanläggning, park och kajpromenader.
– Vi på Lecor är stolta över att få vara med och bygga denna vackra bro till Norrköpings kommun. Speciellt roligt är att vi får vara med som en del av ett stort projekt i inre hamnen i Norrköping, där en genomgripande samhällsbyggnadsomvandling pågår, säger Anders Finnås, marknadschef vid Lecor Stålteknik, i ett pressmeddelande.
Om den planerade bilbron längre ut, en del av Johannisborgsleden, blir öppningsbar eller inte, väntas besked i februari. Efter att Borgerlig samverkan deklarerat att en öppningsbar bro blir för dyr pågår nu diskussion med fastighetsägarna i Inre hamnen.