Då blir Inre hamnen lika död som vattnet bakom Hamnbron

Den nya kommunledningen i Norrköping har bestämt sig för att stryka investeringen som skulle ha möjliggjort en öppningsbar bro över Motala Ström och därmed öppnat upp den Inre hamnen mot det stora vida havet.

Så här var det tänkt: En öppningsbar bro över Motala Ström skulle göra Inre Hamnen tillgänglig för sjöfart. Men så blir det inte. Investeringen har stoppats. Vilket debattören anser vaa en dålig politik.

Så här var det tänkt: En öppningsbar bro över Motala Ström skulle göra Inre Hamnen tillgänglig för sjöfart. Men så blir det inte. Investeringen har stoppats. Vilket debattören anser vaa en dålig politik.

Foto: Norrköpings kommun

Debatt2022-12-12 09:51
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Möjligheten att få till en gästbrygga för båtturister och besök av större marina fartyg i inre hamnen blir med detta inte möjligt i framtiden.

Saknas det pengar till att bygga en öppningsbar bro, så bör man vänta tills ekonomin tillåter detta. De bilköer som i dag finns i Norrköping kan vi stå ut med ett tag till.

En fast bro över Motala ström innebär ett mycket allvarligt ingrepp i Norrköping miljö.  Då frånsäger man sig möjligheten till att bli den turistmagnet Norrköping kan bli och som Norrköpings affärer, restauranger så väl behöver.

Det är bara att konstatera att det lagts ned många butiker i city och i köpcentrum de senaste åren. Det går inte enbart att skylla på pandemin och näthandeln. Om kundunderlaget minskar så skall detta åtgärdas och det skall Norrköpings politiker hjälpa till med!

Inre hamnen har inte tidigare varit tillgängligt för små båtar beroende på den tyngre yrkestrafiken. Nu när dessa stora båtar flyttar till yttre hamnen uppstår ett gyllne tillfälle, att gör det riktigt bra för Norrköping. Det är bara att titta på de städer som har vatten centralt i centrum, Västervik, Visby, Trosa, Söderköping är några exempel där det är fullt med båtar och husbilar och turister i affärer och restauranger under sommarhalvåret.

Turister vill ha upplevelser. En sådan som att flanera längs en kaj och titta på båtar och fartyg, spännande och fantasieggande och skapar en atmosfär, den upplevelsen fins inte i Norrköping. 

För ett antal år sedan låg det många småbåtar vid Strömsholmen och bort till Grand. Skonaren Vega som låg i hamnen för något år sedan ville ha Norrköping till hemmahamn för segelturer och konferenser, nix, det gick inte. Segelfartyget Libell låg i hamnen och drev ett vandrarhem med restaurang och hade lite musikunderhållning på kajen och skapade en atmosfär värdig en hamn. Vega blev uppsagd från kajplatsen på grund av byggnad av en gång- och cykelbro. Vega har nu hemmahamn i Borgholm där hon välkomnades med öppna armar. Med en fast bro blir Inre hamnen lika som vattnet bakom hamnbron – helt död. 

Jag undrar var kommunalrådet Reidar Svedahl har sett segelbåtar med fällbara master? Jag har inte sett några under mina 50 år som fritidskeppare.

Jag har förslagit många idéer som skulle sätt Norrköping på ”kartan”. Gästhamn, sevärdheter längst Bråviken, Sjöfartsmuseum, musikfestival i Johannisborgs slottsruin, båt till Kolmårdens djurpark och Esterön. Parkering för husbilar i hamnen samt service till båtar och husbilar bilar och ordentlig marknadsföring i båt- och husbilstidningar. 

Det är skandal att ha låtit Strömsholmen, Esterön, Inre hamnen och möjligheter till aktiviteter i Johannisborg slottsruin ligga i träda i så många år.

Detta måste tas tag i med ordentliga krafttag annars kan man låta bli!

Att affärsmannaskap och kompetens saknades i den tidigare kommunstyrelsen har jag många exempel på, men jag hoppas och tror att den nya har ”bättre på fötterna”. 

En öppningsbar bro är på sikt en mycket bra affär för Norrköping, mer turister stärker Norrköpings affärsverksamhet och intäkter till Norrköpings kommun och skapar en levande stadskärna.

Norrköping skall inte ligga i botten när det gäller affärsklimat. En fast bro över Motala ström ödelägger inre hamnen för all framtid! Punkt!