Det säger Hanna Ravea, en av inspektörerna på Inspektionen för vår och omsorg, IVO, som granskade fallet med den skolpsykolog som jobbade på en Norrköpingsskola som nyligen fick skarp kritik för sitt dåliga arbete.
Som Folkbladet berättat tidigare så uppmärksammades bristerna i psykologens arbete både av föräldrar och skolan som drivs av Lärande i Sverige AB. En anmälan till IVO gjordes vilket medförde att tre högstadieeleverna, som bland annat utreddes för särskola, utsattes för risker för fördröjda insatser.
– Det kan vara nog så allvarligt för barn som befinner sig i en fas i livet där lärande och utveckling pågår i en intensiv takt och stödinsatser behöver komma igång i tid, säger Hanna Ravea.
Det här ställer stora krav på psykologen men även på de som beställer utredningar, eller driver en verksamhet som erbjuder detta:
– Det behöver finnas de resurser som krävs för att genomföra utredningen på ett tillräckligt noggrant sätt, så att den möter kraven på god vård.
IVO valde att avsluta ärendet utan några vidare åtgärder för psykologen eller det bemanningsföretag inom elevhälsa som han var anställd vid.
– Vi bedömde att psykologen var fullt kapabel och villig att rätta till de brister vi uppmärksammade.
Hanna Ravea framhåller att skolpsykologen har tagit del av den utförliga bedömning som gjorts av IVO och därmed fått återkoppling på varje brist som hittats.
– Han har i yttranden visat att han förstått kritiken och vidtagit åtgärder.