Det säger Eva Källström, verksamhetschef för elevhälsan på Lärande i Sverige som driver skolan där Norrköpingseleverna gick.
– Vi märkte redan innan han var klar att utredningarna var undermåligt gjorda. Det kändes inte bra, säger Eva Källström.
Riskerade barnen att bli bedömda som utvecklingsstörda fast de inte var det?
– Nej, det hann aldrig komma dit eftersom vi upptäckte att utredningarna var så dåligt genomförda.
Högstadieskolan hann slå larm i tid innan ungdomarna hade fått någon diagnos.
– Alla har fått träffa en ny psykolog och blivit bedömda på rätt sätt nu. De har inte tagit någon skada.
Att eleverna hade kunnat hamna i särskola på felaktiga grunder skulle ändå inte ha varit möjligt, menar Eva Källström.
– Förutom en psykologisk bedömning krävs en medicinsk, en pedagogisk och en psykosocial utredning och efter att alla dessa fyra har sagt sitt så är det upp till kommunen att avgöra om placering i särskola.
Hur allvarligt är det som hänt?
– Visst är det allvarligt när en legitimerad psykolog, som ska besitta en viktig kompetens, inte utför sitt jobb, säger Eva Källström som aldrig tidigare varit med om något liknande.
Den aktuelle skolpsykologen var omtyckt och hade, enligt Eva Källström, gjort ett bra jobb innan de allvarliga bristerna uppdagades.
– Han mådde inte bra, hade alldeles för mycket att göra varför han slarvade. Men sånt här ska ändå inte kunna ske, säger Eva Källström.