Finspångsbon Bengt Folkestad för en mycket intressant diskussion som utgår från folklig besvikelse över den nya parkeringsstrategin som kommunfullmäktige i Finspång beslutat om. Utan att gå in på alla detaljer så är nu all parkering på kommunal mark avgiftsbelagd mellan klockan 08 och 16. Vilket bland annat betyder att alla parkeringar som kommunalt anställda medarbetare använder på sina arbetsplatser blir betalparkeringar.
Enligt Mats Annerfeldt (S), kommunstyrelsens ordförande, handlar mycket i den nya parkeringsstrategin om klimathänsyn och en om möjligt bilfri miljö, det rapporterade nyhetsreportern Rikard W Larsson i en fyllig artikel i Folkbladet 25 december
Bengt Folkestad kommenterade det här med klimat och parkeringar i en debattartikel i Folkbladet 2 januari. I sin artikel hävdade Folkestad bland annat att ”Klimathänsyn inte ingår i kommunens kärnuppdrag, lokalt miljöarbete är något annat. Liberala Göteborgsposten påtalade nyligen i en ledare att: ”Kommunala klimatmål är dyr och ineffektiv miljöpolitik som mer talar till känslorna än förnuftet.”
Ledartexten som Folkestad hänvisar till är skriven av Håkan Boström och publicerades den 14 december. Boströms inlägg på ledarsidan är en del av en lokal debatt nere på "framsidan". Men eftersom väldigt många kommuner håller på med "lokala klimatmål" på ungefär likadana sätt så är en debatt i Göteborg ungefär densamma som en debatt i Finspång.
Håkan Boström pekar på det bisarra med lokala klimatmål som syftar till att minska koldioxidutsläppen från specifika orter som till exempel Göteborg eller Finspång eller Norrköping: "Hälften av Göteborgs utsläpp kommer från de två raffinaderierna Preem och St1. Skulle man flytta dessa till Lysekil eller Hamburg skulle Göteborg nå sina klimatmål omedelbart – till ingen som helst nytta för klimatet och till stor skada för göteborgarna."
Finspång har likt Göteborg ett slags "koldioxidbudget" där de territoriella utsläppen från Finspång matchas mot Parisavtalets globala mål om utsläppsminskningar. Föreningen "Klimatkollen" och alerta företag har sålt in sådana här budgetar över hela Kommunsverige.
Tidskriften Sveriges Natur och nyhetsjänsten Newsworthy har granskat och utvärderat hur det går för Finspångs utsläppsminskande. Svaret är att det går både bra och dåligt. Det går bra eftersom Finspång är en del av Sverige som inte har vare sig naturgas, olja eller kol i terrängen. Fossilfria kraftkällor som vatten och kärnkraft dominerar därför tillsammans med vind- och solkraft. Sverige har också varit framsynt med fjärrvärme (ut med oljepannorna) och har effektivt minskat utsläppen från sopor och vi har ett stort skogsbruk som binder utsläpp på många olika sätt. Sveriges (och därmed Finspångs) utsläpp har kort saft minskat dramatiskt när vi jämför 2024 med 1990; som ofta är jämförelseåret i globala sammanhang.
I den lokala koldioxidbudgeten går det däremot sämre för Finspång: "Finspång är en av 273 kommuner i landet som enligt Klimatkollen inte ser ut att klara sin del av Parisavtalet", skriver Newsworthy i en artikel 4 oktober 2022. Det är på vanlig svenska rent trams. Självklart bör vi alla göra vad vi kan för att hindra en skadlig uppvärmning av vår planet. Håkan Boström säger som det är i GP: "Klimatkrisen är global och kräver globala lösningar. Vid sidan av främjande av ny teknik som kan ersätta växthusgaser är därför beskattning av utsläppen på en så internationell nivå som möjligt den mest effektiva miljöpolitiken."
Att blanda ihop parkeringsavgifter på kommunal mark med Parisavtalet är kort sagt att göra klimatet en rejäl björntjänst. Finspång är en genuin landsbygdskommun med stora avstånd och en bilburen befolkning. Det är större chans för en snöboll i helvetet än för en tro på att cyklar, promenader och kollektivtrafik ska klara av folks transportbehov i Finspång. Steg för steg ersätter hybrider och elbilar också fossilbilar. På vilket sätt är parkeringsavgifter för elbilar ett uttryck för klimathänsyn?
Sammanställningen från Newsworthy visar att en stor del av utsläppen i Finspång kommer från industrin och de transporter av folk och varor som hänger ihop med industrin. Säg att alla industrier i Finspång skulle flytta till Norrköping eller Peking. Då skulle Finspång bli en utsläppsminskande hjälte i Klimatkollen - till ingen som helst nytta för klimatet och till stor skada för alla Finspångsbors välfärd och ekonomi.