Det var i somras som kommunen började placera ut nya skyltar för vad som gäller för parkeringar i Finspång. Många invånare upprördes redan då över den nya policyn. Nu när reglerna har trätt i kraft växer kritiken på insändarsidor och i sociala medier.
Sirpa Ekholm är verksamhetsansvarig på Korpen. Hon möter dagligen många besvikna medlemmar under sina motionspass.
– Vi fick ganska tidigt i år information om vad som var på gång angående parkeringsreglerna men den här omfattningen av förändringarna kunde vi aldrig ana. Många pensionärer äger inte en touch-telefon och kan därför inte ladda ner appen, förklarar hon.
Flera röster på sociala medier har höjts för att det kostar betydligt mer att parkera än de tre kronor i timmen som ansvariga aviserat om.
– Informationen stämmer inte. Det kostar tio kronor i timmen inom grön zon inklusive serviceavgift och moms, säger Sirpa.
Reaktionerna från Korpens medlemmar – bosatta utanför tätorten – har heller inte låtit vänta på sig när de inte kan betala p-avgiften.
– Ur ett folkhälsoperspektiv är det inget bra beslut av kommunen. En del tycker att det är dyrt att lägga 120 kronor i månaden på parkering. Andra reagerar mer på krånglet att ladda ner appen. Många förstår inte att de måste betala för att besöka en fysisk aktivitet.
Som en konsekvens av de nya parkeringsreglerna har Korpen tills vidare beslutat att stänga gympaverksamheten på Högalidsskolan.
– Vi tappade folk direkt när det numera krävs parkeringstillstånd fram till 16.00. Det finns ingenstans att parkera vare sig på intilliggande gator eller parkeringsplatser. Närmaste tänkbara parkeringsyta blir – i bästa fall – borta vid Vibjörnsparken, säger Sirpa Ekholm.
Evelina Karanta, anläggningschef vid Actic, hjälper dagligen besökare och kunder som har svårt att ladda ner betalningsappen.
– Vi hade förstås önskat att det hade funnits andra betalningsmöjligheter från början. I dag vänder många i dörren och det är såklart väldigt tråkigt.
Hon upplever inte att parkeringskostnaden är den stora orsaken till irritationen bland seniorerna.
– Nej, de flesta har reagerat på bristen på förhandsinformation. Där hade vi önskat att man haft mer framförhållning. Plus andra betalningslösningar på plats.
Magnus Pirholt, chef för kommunens samhällsplaneringsenhet, berättar att förbättringar är på väg under första kvartalet 2024.
– Tanken är att betalningsappen ska bli mer tillgänglig. Vi ser även över möjligheten till fler alternativa betalningssätt, till exempel med sms. Vid Grosvad är det planerat att sätta upp en parkeringsautomat i mitten av januari.
Är appen svår?
– Nej, jag tycker inte det. Det fungerar likt många andra. En fördel är att flera fordon kan läggas in på samma biljett om man till exempel köper en månadsbiljett, samåker eller pendlar med någon annan. Mycket information finns att läsa på företagets hemsida.
Ringer många till er?
– Vi får in många synpunkter och vissa har varit arga, men vi försöker besvara alla efter bästa förmåga. På kommunens hemsida kan man läsa mer.
Men beslutet står fast att det ska kosta pengar att parkera?
– Ja, taxan är politiskt beslutad och gäller vardagar mellan klockan 08.00 och 16.00. Övriga tider parkerar man gratis på till exempel Grosvad, säger Magnus Pirholt.
Beslutet om nya parkeringstaxor klubbade den politiska majoriteten igenom på kommunfullmäktiges sammanträde i mars. Enligt Mats Annerfeldt (S), kommunstyrelsens ordförande, handlar mycket i den nya parkeringsstrategin om klimathänsyn och en om möjligt bilfri miljö. Nio månader efter majoritetsbeslutet i kommunfullmäktige har han kvar samma ståndpunkt i frågan.
– Långsiktigt är det bra om fler går, cyklar eller åker kollektivt, det är ju det parkeringsstrategin egentligen går ut på. Samtidigt är det viktigt att det är lätt att göra rätt när man betalar sin p-avgift. Det är den aspekt som jag främst får till mig när jag pratar med folk.
Han lyfter också fram att det kostar pengar att både anlägga och underhålla parkeringar, särskilt med all snöröjning.
– Om vi inte tar ut parkeringsavgifter belastar det skattekollektivet, vilket innebär att de som inte har bil får vara med och betala parkeringar. Dessutom blir det mindre pengar över till annat som vi vill prioritera i kommunen, förklarar Mats Annerfeldt.