8 februari 2017 bemöter kommunalråden Svedahl, Jonsson och Liljeblad min kritik mot hanteringen av detaljplanearbetet för Wildfire. Tack för svaret. Det låter bra att kommun och exploatör nu arbetar med planärendet såsom Mark- och miljööverdomstolen anvisar. Det som hittills har gjorts, i samband med att bygglov gavs, är nämligen inte imponerande.
Det finns dock ett stort frågetecken kvar. Mark- och miljööverdomstolen anger tydligt att trafiken till parken är ansträngd och behöver lösas med detaljplan. Nu görs en detaljplan bara för berg- och dalbaneområdet. Kommunens hänvisar till en vägvalsutredning som blir klar i år men det uppfyller inte domstolens krav. Idag saknas trottoar och cykelbana utefter Kvarsebovägen och ner till Vildmarkshotellet. Turistbussarna stoppar upp trafiken. Av- och påstigningsplatser saknas utanför Djurparkens entré vilket skapar horribla trafikfaror för de besökande, främst barnfamiljer. En detaljplan behöver också göras för entréområdet.
Jag förstår att Djurparken är ett viktigt turistmål för Norrköping och Östergötland. Men jag saknar ett resonemang kring hur parken skadar naturmiljön på Kolmårdsbranten och de rekreationsvärden som finns där. Vad betyder friluftslivet och naturturismen för Norrköping?