Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Planer på kärnkraftverk i Marviken

Det planeras inte bara för en stor flygbränslefabrik i Marviken. Niclas Adler, entreprenör och ägare till Marvikens kraftverk, hoppas också på ett bygge av SMR, små modulära reaktorer. "Förutsättningarna är goda", säger han.

Niclas Adler framför det gamla kraftverket. Närboende behöver inte oroa sig för säkerheten gällande SMR, är hans tydliga signal.

Niclas Adler framför det gamla kraftverket. Närboende behöver inte oroa sig för säkerheten gällande SMR, är hans tydliga signal.

Foto: Joakim Blomqvist

Vikbolandet2023-11-06 15:00

I förra veckan presenterades en unik satsning där Swedish Biofuels, pionjärer inom tillverkning av hållbart flygbränsle, beskrev planerna på produktion av detta vid Marviken på Vikbolandet. Bakgrunden är att Niclas Adler håller på att förvandla det gamla kraftverket till ett "smart energi kluster" där företag ska dra nytta av varandras restprodukter, minska energisvinnet och öka återbruket. I helgen kunde tidningen Näringslivet berätta att det även planeras för SMR på platsen, och att det skrivits en avsiktsförklaring med det brittiska bolaget Rolls Royce SMR redan 2022.

– Det som föranleder intresset nu är att regeringen gått ut med nya instruktioner för att snabba upp kärnkraftsetableringarna. Från den 1 januari så möjliggörs Marviken som site för att bygga kärnkraftverk. Det blir också snabbare och tydligare processer för att pröva ny teknik, säger Niclas Adler.

Han menar att mycket talar för att det skulle gå att få de tillstånd som behövs för att få bedriva kärnkraftsverksamhet där. 

– Marviken har ju en gång i tiden valts ut till en av de mest lämpliga siterna för den här typen av verksamhet. Vi har infrastruktur som redan är på plats, vi har ställverk som kopplar upp oss till nätet och vi är på en plats där behovet av förnybar energi är stort. Dessutom har vi ett stort behov av balansering av nätet, och där kan de här reaktorerna spela en stor roll.

SMR kan nämligen lägga över sin produktion till värmeenergi när behovet av el är lägre, och vice versa.

Trots att Rolls Royce SMR idag inte har någon reaktor med kommersiell elproduktion av det här slaget menar Adler att företaget har de bästa lösningarna.

– De har i årtionden jobbat med det här reaktorerna, men för andra syften. De används för att driva militära u-båtar och hangarfartyg, både för den engelska och amerikanska flottan, och nu mera även den australiensiska flottan.

– Rolls Royce gör inte något som inte fungerar väl, de är förknippade med att leverera de bästa lösningarna, oavsett om det är bilar, flygmotorer eller vad det nu är.

Med tanke på tidigare kärnkraftsolyckor kan de kanske uppstå oro bland boende i området. Hur säkra är de här anläggningarna?

– De nya kraftverken är väldigt säkra. Storleken minimerar riskerna för härdsmälta, vilket är det som hänt vid de fåtal olyckor som inträffat. Där det skett olyckor har kraftverken varit väldigt gamla och det är klart att hela säkerhetstänket har utvecklats enormt de senaste 20 åren.

Även att SMR-verken fabrikstillverkas i moduler och sen monteras ihop på plats menar Niclas Adler ska vara bra ur säkerhetssynpunkt.

– Dagens moderna kraftverk är de absolut bästa ur ett säkerhetsperspektiv, jämfört med andra energiproduktionsalternativ. Kärnkraft har minst olyckor och personskador per producerad kilowattimme, säger han. 

Efter att alla tillstånd kommit på plats tar det cirka fyra år innan ett SMR kan vara i drift. Hur lång själva tillståndsprocessen blir vill Niclas Adler inte spekulera i. Reidar Svedahl (L) en drivande förespråkare av SMR, har i en tidigare intervju med Folkbladet sagt att den första anläggningen kan vara i drift till 2030.

– Norrköpings politiker är välvilligt inställda, det har jag fått från alla håll, säger Niclas Adler.

Han väljer att inte kommentera de politiska kaos som uppstått som ett resultat av hans goda relation med Reidar Svedahl. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!