Niclas Adler håller på att förvandla det gamla kraftverket till ett "smart energi kluster" där de uppmuntrar företagsetableringar som jobbar med grön fossilfri energiproduktion.
– Hela tanken är att man ska göra det på ett sätt så att man kan använda varandras restprodukter. Så vi minimerar svinnet på energi, säger Niclas Adler.
Under onsdagen underteckande Swedish Biofuels en avsiktsförklaring med Norrköpings kommun om att genomföra en förstudie och undersöka lämpligheten för produktion av hållbart flygbränsle på Vikbolandet.
– Vi välkomnar detta och kommer vara med som projektpartner, och även vara medinvesterare, säger Niclas Adler.
Planerna är att bygga en stor anläggning, cirka 13 000 kvadratmeter, som skulle producera 100 000 ton förnybart flygbränsle per år.
Vad får det här för betydelse för Vikbolandet?
– Det är jättespännande. Vi vet inte exakt vad det innebär i arbetstillfällen, men att det blir nya arbetstillfällen både under konstruktionsperioden och driftsperioden är klart. Vikbolandet och Marviken kommer att bli en symbol för omställningen av den globala flygindustrin. Det sätter Marviken på kartan inte bara i Sverige, utan internationellt, säger Adler.
Reidar Svedahl (L), kommunalråd, är väldigt glad över etableringen.
– Det här är något stort i världen. 800 flygbolag har ett och samma problem allihopa, att de har höga utsläpp och det är inte bra för deras affärsidé. Det gör att folk blir rädda för att flyga, men med det här bränslet blir det inga utsläpp, det blir det mest miljömässiga sättet att resa på. Det är en gamechanger för en stor industri. Det är jätteroligt att den första fabriken för det kommer till Norrköping, säger han.
Efterfrågan på det som kallas SAF (sustainable aviation fuel) är betydligt högre än tillgången, vilket gör att framtiden ser ljus ut för tillverkaren. Peter Jansson, vd på Norrköpings flygplats, stämmer in i hyllningskören.
– Det kommer ha jättestor betydelse, inte bara för Norrköpings flygplats utan för hela branschen. Ska vi klara omställningen, vilket branschen har satt upp tuffa mål för, då behövs mer fossilfritt flygbränsle. Så det kommer hjälpa till att göra omställningen snabbare, säger han.
Vad gäller tidsplanen för när fabriken kan börja byggas beror på hur lång processen blir vad gäller tillstånd av olika slag. Nu kommer processen att starta med att söka miljötillstånd och bygglov.
– Det är det som sätter tidsplanen, säger Niclas Adler, som hoppas att bygget ska kunna komma igång om ett par år.
Det är mycket skyddsvärd natur runt Marviken, är det något som bekymrar dig att det ska stoppa planerna?
– Jag tror inte det. De områden vi planerar för har redan en detaljplan för den här typen av verksamhet. Den är redan miljöprövad en gång i tiden så det finns goda förutsättningar att få de tillstånd som behövs för den här fabriken.
Som vi tidigare berättat ligger Norrköpings kommun i tvist med Niclas Adler och vid den rättegång som varit vittnade Reidar Svedahl till Adlers fördel. Under onsdagen uppstod förvirring kring att det arrangerades två olika presskonferenser, en som kommunen höll där Sophia Jarl (M) deltog och en som Företagarna höll där Reidar Svedahl deltog.
Varför har ni två olika presskonferenser i det här ämnet?
– Det tänker jag inte svara på. Jag avstår det svaret, säger Reidar Svedahl.