Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Skönt att ha blivit av med trafiken"

I september 2013 fick även Vadstena en förbifart runt sig, en stad som mer går att likna vid Söderköping både i storlek och karaktär. Inte heller där ses några negativa konsekvenser för turism eller handel.

Klosterkyrkan skymtar från rondellen där man kan välja att åka in i Vadstena. "Ska man till Vadstena så ska man" säger Mats Manfredsson, näringslivsutvecklare.

Klosterkyrkan skymtar från rondellen där man kan välja att åka in i Vadstena. "Ska man till Vadstena så ska man" säger Mats Manfredsson, näringslivsutvecklare.

Foto: Anders Rörby

Söderköping2018-04-25 20:39

Läs mer: Spänd väntan inför beskedet om Förbifart Söderköping.

Både Söderköping och Vadstena har en medeltida historia och en stark turism. Anders Angemar (C), före detta kommunalråd i Vadstena och nu ledamot i kommunstyrelsen, var mycket engagerad i frågan om en förbifart i Vadstena.

– I 20 års tid pratade vi om att riksväg 50 skulle gå runt och inte genom Vadstena. Men efter många diskussionen beslutades att vägen skulle dras om helt och gå via Motala och Mjölby i stället.

– Då var det rätt många som sa att vi behöver ingen kringfart, men jag och många med mig ansåg att det ska vi ha i alla fall. Det handlar om trafikläget och att föräldrar ska kunna skicka ut sina barn att cykla utan att behöva vara rädda för tung trafik, säger han.

Farhågor om att det skulle påverka handel och turism negativt fanns redan från början. Och förändringen, framför allt omläggningen av riksväg 50 till Mjölby, har märkts av. Ändå menar Anders Angemar att det positiva överväger.

– Det är klart att en och annan bil går förbi Vadstena. Men den här kringfarten ligger så nära staden, man ser siluetten av slottet och kyrkan, så den som ska in och fika eller shoppa åker in ändå.

Några siffror finns inte, men hans känsla är att varken handel eller turism påverkats särskilt mycket.

– Det är inga köpmän som klagat så vitt jag hört.

Mats Manfredsson, näringslivsutvecklare i kommunen, instämmer.

– Jag har inte hört något om att det skulle ha påverkat dem negativt. De som ska till Vadstena svänger av. Den här spontanturismen finns inte kvar i samma utsträckning längre utan ska man till Vadstena så ska man.

Däremot tycker han att det är viktigt att se över skyltningen vid de stora vägarna för att locka till sig folk.

– Mitt råd till Söderköpings kommun är att föra en dialog med näringsliv, handel och besöksnäring och ta in deras synpunkter. Sen är det också viktigt med skyltning och var man ska leda in trafiken i stan.

Nu går arbetet igång med att bygga om den gamla riksvägen i Vadstena, som egentligen heter Margaretavägen, till att bli mer av en innerstadsgata. Arbetet kommer ske i tre etapper.

– En viktig sak är att det ska bli en cykelbana så att man kan cykla skiljt från trafiken, säger Anders Angemar.

– Jag tror de flesta tycker det är skönt att ha blivit av med trafiken, sammanfattar han.

Fakta

Förbifart riksväg 50 Motala

Längd: Förbifarten är ca 6 km lång och själva Motalabron är 620 meter. Projektet innefattade också hela sträckan till Mjölby, ca 2,8 mil.

Stäckning: Från den nu stängda korsningen med Torvsättersvägen i norr till S Freberga trafikplats i söder.

Kostnad: Hela vägprojektet kostade ca 1,8 miljarder kr, själva bron uppges ha kostat 320 mkr. En del finansiering sker med hjälp av broavgifterna. Motala kommun gick in med 80 miljoner kronor.

Förbifart E22, Söderköping

Längd: 10 km lång.

Sträckning: från Mariehovskorset/korsningen med väg 801 och väg 843 i norr till söder om Braberg.

Kostnad: drygt 1 miljard kronor och kommunens medfinansiering är 30 miljoner kronor.

Förbifart riksväg 50, Vadstena

Längd: 4,7 km.

Sträckning: Öster om Vadstena, från Vätterviksbadet i norr till Starbyområdet i söder.

Kostnad: Drygt 40 miljoner, varav Vadstena kommun stod för cirka 10 miljoner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!