Läs mer: Spänd väntan inför beskedet om Förbifart Söderköping.
Både Söderköping och Vadstena har en medeltida historia och en stark turism. Anders Angemar (C), före detta kommunalråd i Vadstena och nu ledamot i kommunstyrelsen, var mycket engagerad i frågan om en förbifart i Vadstena.
– I 20 års tid pratade vi om att riksväg 50 skulle gå runt och inte genom Vadstena. Men efter många diskussionen beslutades att vägen skulle dras om helt och gå via Motala och Mjölby i stället.
– Då var det rätt många som sa att vi behöver ingen kringfart, men jag och många med mig ansåg att det ska vi ha i alla fall. Det handlar om trafikläget och att föräldrar ska kunna skicka ut sina barn att cykla utan att behöva vara rädda för tung trafik, säger han.
Farhågor om att det skulle påverka handel och turism negativt fanns redan från början. Och förändringen, framför allt omläggningen av riksväg 50 till Mjölby, har märkts av. Ändå menar Anders Angemar att det positiva överväger.
– Det är klart att en och annan bil går förbi Vadstena. Men den här kringfarten ligger så nära staden, man ser siluetten av slottet och kyrkan, så den som ska in och fika eller shoppa åker in ändå.
Några siffror finns inte, men hans känsla är att varken handel eller turism påverkats särskilt mycket.
– Det är inga köpmän som klagat så vitt jag hört.
Mats Manfredsson, näringslivsutvecklare i kommunen, instämmer.
– Jag har inte hört något om att det skulle ha påverkat dem negativt. De som ska till Vadstena svänger av. Den här spontanturismen finns inte kvar i samma utsträckning längre utan ska man till Vadstena så ska man.
Däremot tycker han att det är viktigt att se över skyltningen vid de stora vägarna för att locka till sig folk.
– Mitt råd till Söderköpings kommun är att föra en dialog med näringsliv, handel och besöksnäring och ta in deras synpunkter. Sen är det också viktigt med skyltning och var man ska leda in trafiken i stan.
Nu går arbetet igång med att bygga om den gamla riksvägen i Vadstena, som egentligen heter Margaretavägen, till att bli mer av en innerstadsgata. Arbetet kommer ske i tre etapper.
– En viktig sak är att det ska bli en cykelbana så att man kan cykla skiljt från trafiken, säger Anders Angemar.
– Jag tror de flesta tycker det är skönt att ha blivit av med trafiken, sammanfattar han.