I slutet av augusti i fjol kom det glädjande beskedet att en ny dragning av E22 förbi Söderköping, och en akvedukt, ligger med i Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan 2018–2029. Dessutom hade budgeten höjts med 500 miljoner kronor, till totalt en miljard kronor. Byggstart beräknas enligt planen till mellan 2021–2023.
Nu är spänningen stor inför regeringens beslut som väntas tas i slutet av den här månaden.
– Det är jättespännande. Eftersom E22 ligger med i förslaget och har en budget finns det inget som antyder att den inte skulle antas. Det vi hoppas på är ju att den ska tidigareläggas. Kommunen har framfört att vi vill ha byggstart så tidigt som möjligt, senast 2021, säger Johanna Grander, projektsamordnare.
Tror du att ni får något sådant besked?– Det troliga är väl att det ligger kvar som det gör. Det är för att det till viss del hänger ihop med Ostlänken och andra byggstarter. Plus att vägplanen för förbifarten ska lämnas ut på samråd, och sen blir den säkert överklagad, så det finns en process som ska bli färdig innan man kan börja bygga.
Förberedelserna pågår redan för fullt så på så sätt har regeringens besked ingen större betydelse. Men ett definitivt klartecken kan ändå ha betydelse för näringslivet, och i allmänhetens medvetande.
– Man har ju pratat om det här i 60 år och folk säger: "Ja ja, vi får väl se". På det sättet har det betydelse, ligger det med i planen och den är antagen så är det säkert, då kan ingen skaka på huvudet.