Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

”En förbifart ger stora möjligheter"

Förbifarten av riksväg 50, i kombination med det nya dubbelspåret till Mjölby, har gett positiva effekter för Motala. ”En förbifart ger stora möjligheter till en kommun, det är bara fantasin som sätter gränser”, säger Camilla Egberth (S), kommunalråd i Motala.

Se möjligheterna, det är kommunalråd Camilla Egberths tips till Söderköping inför bygget av förbifarten kring staden.

Se möjligheterna, det är kommunalråd Camilla Egberths tips till Söderköping inför bygget av förbifarten kring staden.

Foto: Anders Törnström

Söderköping2018-04-25 20:30

Läs mer: Spänd väntan inför beskedet om Förbifart Söderköping.

Syftet med de flesta förbifarter är att invånarna ska slippa en hårt trafikerad väg genom staden och att trafiken som ska förbi ska flyta bättre. Men risken finns att bilisterna passerar utan att stanna och spendera pengar i kommunen, vilket ofta oroar näringslivet.

I Motala hade man väntat i 72 år på en förbifart över Skepparpinan, vilket blev verklighet när Motalabron som stod klar i oktober 2013. I december samma år visade mätningar att antalet fordon på gamla genomfarten hade minskat med 30 procent och den tunga trafiken med 60 procent.

– Det fanns lite oro bland handlarna att trafiken inte längre skulle gå genom stan, men det är inget som i efterhand har påverkat centrumhandeln, säger Christina Gyberg, ordförande i Företagarna Motala/Vadstena.

I samband med att förbifarten byggdes förbättrades också pendlingsmöjligheterna till och från Motala genom att ett nytt dubbelspår till Mjölby blev verklighet.

– Att tågpendlingen kom till samtidigt som bron blev tillsammans oerhört positivt för Motala, säger Gyberg.

Både befolkningen, antalet arbetsplatser och arbetstillfällen har ökat sedan dess. Befolkningen har ökat med 1 682 personer från 2013 till slutet av 2017, antalet arbetsplatser har ökat med 223 stycken och arbetstillfällena har ökat med 746 platser under samma tid.

– Förbifarten har fått stor betydelse för stadens utveckling, säger Camilla Egberth.

– Vad vi gjorde var att vi marknadsförde kommunen på ett bättre sätt, genom att lyfta fram tillgänglighet och infrastuktur, både inför, under och efter bygget. Det finns stora möjligheter att sätta kommunen på kartan in det läget.

Både in- och utpendlingen har ökat i staden, vilket bland annat har bidragit till mer kompetent personal i kommunen.

Men förbifarten och dubbelspåret är inte den enda förklaringen till kommunens framgångar, menar både Gyberg och Egberth.

– Att ha en grundläggande infrastruktur är en förutsättning för ett bra näringslivsarbete. Men en stor del av den positiva utvecklingen i Motala kommer ur ett gott samarbete och konstruktiv dialog mellan företagen och Motala kommun, och genom att företagen samverkar med varandra, säger Gyberg.

– Vi sätter upp mål och visioner på ett sätt som vi inte gjorde tidigare. Vi har kommit närmare varandra och det har jättestor betydelse, säger Egberth.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!