Beskedet kom tidigare än väntat berättar kommunalrådet, som trodde att regeringen skulle ta beslut i frågan senare i vår.
– Men jag såg att ärendet kom upp på deras föredragningslista i regeringen och så kom beskedet i mejlkorgen nu på förmiddagen (läs på fredagen). Det kom plötsligt men kändes bra så klart. Det är väldigt positivt, säger Martin Sjölander.
– Nu vet vi vart vägen ska gå och kan börja planera ordentligt, och vet att det inte blir någon annan sträckning eller så.
Beslutet innebär att regeringen har tagit ställning till de överklaganden som hade kommit in och att vägplanen nu har vunnit laga kraft. Den nya sträckningen går väster om Söderköping, kommer att bli cirka en mil lång och kommer att ha fyra helt planskilda korsningar. Det går alltså endast att passera E22 i en tunnel eller på en bro. Vägen byggs om till en mötesseparerad 2+2- och 2+1-väg med mitträcke, vilket gör att hastigheten kommer att bli 100 km/timmen längs sträckan. Den nuvarande bron över kanalen kommer att tas bort och ersättas av en akvedukt.
Vad händer nu i processen?
– Vi behöver läsa igenom allt och prata med Trafikverket om hur de tänker. Men nästa formella steg är någon form av byggstartsbeslut som behövs också, säger Martin Sjölander.
Frågan om förbifartens sträckning har som bekant stötts och blötts i många år. Sedan oktober 2021 har en uppsjö av överklaganden legat på regeringens bord om den nya dragningen.Totalt kom 47 överklaganden in till Infrastrukturdepartementet, varav alla utom två handlade om väg 801. Enligt Trafikverkets förslag mister den sin status som statlig länsväg och ska i fortsättningen skötas av fastighetsägarna längs vägen. Speciellt oroliga är de boende för att det också innebär att bron över kanalen vid Vänneberga kan komma att rivas.
– Vad gäller väg 801 så blev den delen återremitterad. De frågorna får du ta med Trafikverket, säger Martin Sjölander.
Och hur går det med flytten av de fridlysta hasselsnokarna?
– Jag har mest fokuserat på vägplanen nu, men det arbetet rullar på som planerat.
Byggstarten för Förbifart Söderköping är tänkt att ske i slutet av 2024 och bygget beräknas ta tre år.
Fotnot: Folkbladet har sökt projektledaren på Trafikverket utan resultat.