Totalt har 47 överklaganden kommit in till Infrastrukturdepartementet. Alla utom två handlar om väg 801 som enligt Trafikverkets förslag, mister sin status som statlig länsväg och i fortsättningen får skötas av fastighetsägarna längs vägen som enskilda väghållare. Det innebär också att vägen inte längre skulle ha en direkt av- och påfart till den nya E22:s dragning. Speciellt oroliga är fastighetsägarna längs vägen för att det också innebär att bron över Kanalen vid Vänneberga kan att rivas. Förslaget har skapat heta känslor längs hela vägen.
Frågan om vägens status har stötts och blötts under många år redan. Nu är det alltså regeringen som ska avgöra vad som ska hända med vägen och i förlängningen kanske bron. Hittills har emellertid Trafikverket försäkrat att bron kommer att finnas kvar och underhållas av staten. Detta trots att man vid ett tidigare tillfälle enligt uppgift sagt att bron kan komma att rivas.
Eftersom det redan gått ett år sedan överklagandet skickades in har vi vänt oss till handläggaren på departementet Åsa Talvik för att få besked om när det infekterade ärendet kan avgöras:
– Det är omöjligt för mig att säga idag. Vi har precis kommit igång med beslutsärendena efter att det legat nere i väntan på att den nya regeringen skulle tillträda. Men nu verkar det som de politiska tjänsterna är på väg att tillsättas och då kan vi börjar beredningen igen. Hur lång tid det dröjer till ett beslut är klart är svårt att säga. Normal handläggningstid är minst ett år, säger Åsa Talvik.
De två andra överklagandena kommer från Lantbrukarnas riksförbund (LRF) och från en enskild lantbrukare vars marker kommer att påverkas av vad som ska att hända med väg 843. Det handlar om hur vägen ska dras fram till den nya trafikplatsen Slussporten norr om kanalen. Enligt planerna kommer den nya dragningen gå rakt över ägorna på Eketorps gård som Göran Bark äger.
– Trafikverkets beslutade ändrade dragning av 843 innebär att cirka 12 ha prima åkerjord kommer att delas så att åkerområdet i praktiken delas upp i fyra olika skiften, vilket innebär att 4-5 ha kommer att få ett sådant utseende och så ringa storlek att de ej blir brukbara, säger han i överklagandet som också är undertecknat av arrendatorn och sonen Robin Bark. De vill istället att vägen ska få en annan dragning och då hamna i huvudsak i skogsmark. LRF stöder överklagandet och protesterar också mot väg 801:s förändrade status.
Trots överklaganden går Trafikverket vidare med planerna på att bygga Förbifart Söderköping. Bygget ska fortfarande komma igång under 2024 och den nya vägen ska stå klar 2028, menar man. Nyligen skickade man in en kompletterande ansökan till Mark- och miljödomstolen om vattenverksamhet i Storån där en ny bro ska byggas över ån.
På domstolen undrar man om målet ska ligga vilande i väntan på regeringens prövning i ärendet. Men Trafikverket är mån om att planerna inte sinkas i onödan och svarar därför domstolen så här:
" Vilandeförklaring av mål ska ske restriktivt så att en handläggning inte försenas i onödan. Det är därför Trafikverkets uppfattning att handläggningen av detta mål bör fortsätta enligt domstolens normala rutiner. Trafikverkets prognos är att planen kommer att vinna laga kraft någon gång före årsskiftet 2022/2023, det vill säga i god tid innan detta mål är klart för avgörande."