Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så tycker stockholmarna om den östgötska reklamen

Hur sugna är stockholmarna på att turista i Östergötland? Den pågående reklamkampanjen i huvudstaden kunde inte ge något säkert svar på den frågan.

Där, på väggen bakom damen, skymtar Visit Östergötland reklamkampanj. Långtifrån alla hinner upptäcka budskapet.

Där, på väggen bakom damen, skymtar Visit Östergötland reklamkampanj. Långtifrån alla hinner upptäcka budskapet.

Foto: Pär Andersson

Östergötland2023-04-18 09:00

Folkbladet har tidigare berättat om Visit Östergötlands kampanj i Stockholms tunnelbana och i 222 av Göteborgs spårvagnar samt 30 bussar. Affischerna som ska locka storstadsbor till E-län har kunnat ses i två veckor.

Men det är inte klassiska östgötska landmärken som Kolmårdens djurpark eller Omberg som lyfts fram.

Nollåttor och västkustbor har i stället fått se en träpinne, en grop i marken och en vattenpöl fronta länets turistnäring tillsammans med käcka utrop som "Häftig", "Jättecool", "Spännande" och "Superkul". Kostnad: 581 250 kronor av skattebetalarnas slantar.

Men hur kul är reklamen egentligen – och hur effektiv? Kastar stockholmarna sig i första bästa bil eller buss för att susa söderut längs E4:an? Folkbladet undersökte saken.

Men först handlade det om att hitta de famösa skyltarna, 65 till antal, i huvudstadens tunnelbanesystem. Centralstationen gav inga omedelbara indikationer om den östgötska närvaron, men efter att ha kryssat mellan stressade pendlare hittade jag till slut Visit Östergötlands affischer vid gröna linjens spår mot Hässelby, inklämda mellan en välkänd, blågul möbeljätte och ett av alla de där företagen som vill låna ut pengar till de som inte orkar bråka med sin trilskande bank.

– Det är snygga foton, tycker Agneta Hedström från Stockholm. Jag förstod nog inte först att det var reklam för att åka till Östergötland, jag trodde det var för miljön eller någonting. Jag kopplade inte.

Har du någon relation till Östergötland?

– Nej. Jag känner till universitetet i Linköping. Naturen har jag inte varit i därborta, klargör hon innan hon hoppar på "tuben" mot västerort.

En stund senare möter jag Alexander Larsson, även han inbiten stockholmare visar det sig, som verkar iaktta den östgötska reklamen.

– Jag tycker kampanjen är rolig, framför allt som småbarnsförälder med pinnarna och vattenpölen. Sedan kan jag inte se kampanjen som ett dragplåster för Östergötland specifikt. Jag kan inte säga att den säljer in Östergötland, det kan jag inte, förklarar Alexander som avslöjar att han tidigare arbetat som fotograf på TT.

Han berättar att han besökt länet flera gånger.

– Jag gillar både Linköping och Norrköping och skulle kunna tänka mig att åka dit för barnens skull. Men min dotter hade nog hellre sett djur från Kolmården på skyltarna.

Blir du själv sugen på att turista i Östergötland efter att ha sett och läst på skyltarna?

– Nähe, jag blir inte nyfiken. Idén är kul men jag tror som sagt inte att den säljer.

Caroline Pettersson ser ut att ha vaggats in i funderingar om vårt län. Eller?

– Östergötland? Jag trodde det var något med Gotland! Jag har ingen koppling till Östergötland men reklamen ser trevlig ut. Jag stod faktiskt och reflekterade kring den. Vad man vill säga. 

Har du varit i Norrköping?

– Bara vid några enstaka tillfällen. Jag kommer från Västerås, erkänner Caroline innan hon skyndar vidare mot okänt tåg.

Pensionären Kent Norén skiner upp när jag presenterar mig som journalist från Norrköping.

– Peking! Ja, där har ju mitt Djurgården spelat massa gånger. Men det vågar man kanske inte säga till dig?

Jodå.

Några planer på att åka dit, Kent?

– Nej, det kan jag inte säga, jag blir inte så sugen. Pinnar har vi ju här hemma, haha. Men när jag var yngre hade jag en polare som drog med mig till Mantorp Park. Och så har man ju förstås varit på Kolmården med småknuttarna, avslöjar urstockholmaren Kent Norén.

Reklamkampanjen

Visit Östergötland, som är en del av Region Östergötland, sjösatte en reklamkampanj för att locka storstadsbor i Stockholm och Göteborg. Den har pågått under två veckors tid till en kostnad av 581 250 kronor.

Till synes banala foton föreställande skog, en träpinne och en vattenpöl har kryddats med käcka utrop som "Häftig", "Jättecool", "Spännande" och "Superkul".  Affischerna har kunnat ses på Stockholms tunnelbana samt i spårvagnstrafiken i Göteborg.

Karta: T-Centralen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!