Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Pinnar och pölar ska sälja in Östergötland

En träpinne, en vattenpöl eller kanske en grop i skogen. Så ska stockholmarna lockas till att turista i Östergötland.

Så här kan det se ut i Stockholms tunnelbana.

Så här kan det se ut i Stockholms tunnelbana.

Foto: Visit Östergötland

Östergötland2023-03-28 14:38

Just nu pågår Visit Östergötlands senaste reklamkampanj i Stockholm och i Göteborg. Affischerna som ska få storstadsborna att besöka vårt län kan ses bland annat i huvudstadens tunnelbana och synas på spårvagnar på västkusten under vecka 13 och 14.

Bilderna visar, inte länets kända sevärdheter, utan saker som egentligen kan ses överallt i vårt land.

Enligt reklammakarna bygger idén på "igenkänningen kring vuxnas förväntningar vs barns fantasi, och även om den fokuserar på banala ting som hål i marken och coola pinnar är förstås grundsyftet att på ett avslappnat och roligt sätt kunna påminna om de attraktioner regionen faktiskt har att erbjuda", skriver Visit Östergötland i ett pressmeddelande.

– Det är alltid roligt att kunna släppa ifrån sig något man känner har potential att sticka ut lite. Här lutar vi oss mot tryggheten i att de flesta kan relatera till barns bottenlösa fantasi och lekfullhet, som ju är något av det vackraste som finns. Då gör det inte så mycket att motivet är en grådassig vattenpöl på Kolmårdens parkering – tvärtom, säger Hanna Nord, strateg besöksnäring på Region Östergötland, som ansvarar för varumärket Visit Östergötland.

Kampanjen är ett samarbete mellan Visit Östergötland och Markus Reklambyrå med fäste i inarbetade konceptet "Östergötland måste upplevas".

– Rolig kampanj och väldigt kul att få vara ett av ansiktena utåt för vårt härliga landskap, säger Tom Andersson, slottsfogde på Vadstena slott.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!