Just nu pågår Visit Östergötlands senaste reklamkampanj i Stockholm och i Göteborg. Affischerna som ska få storstadsborna att besöka vårt län kan ses bland annat i huvudstadens tunnelbana och synas på spårvagnar på västkusten under vecka 13 och 14.
Bilderna visar, inte länets kända sevärdheter, utan saker som egentligen kan ses överallt i vårt land.
Enligt reklammakarna bygger idén på "igenkänningen kring vuxnas förväntningar vs barns fantasi, och även om den fokuserar på banala ting som hål i marken och coola pinnar är förstås grundsyftet att på ett avslappnat och roligt sätt kunna påminna om de attraktioner regionen faktiskt har att erbjuda", skriver Visit Östergötland i ett pressmeddelande.
– Det är alltid roligt att kunna släppa ifrån sig något man känner har potential att sticka ut lite. Här lutar vi oss mot tryggheten i att de flesta kan relatera till barns bottenlösa fantasi och lekfullhet, som ju är något av det vackraste som finns. Då gör det inte så mycket att motivet är en grådassig vattenpöl på Kolmårdens parkering – tvärtom, säger Hanna Nord, strateg besöksnäring på Region Östergötland, som ansvarar för varumärket Visit Östergötland.
Kampanjen är ett samarbete mellan Visit Östergötland och Markus Reklambyrå med fäste i inarbetade konceptet "Östergötland måste upplevas".
– Rolig kampanj och väldigt kul att få vara ett av ansiktena utåt för vårt härliga landskap, säger Tom Andersson, slottsfogde på Vadstena slott.