Det var en enig kommunstyrelse som på tisdagen beslutade om det nya digitaliseringsutskottet. Ordförande blir Christian Widlund (C), Sophia Jarl (M) blir vice ordförande och Jessica Svensson (S) ledamot. De kommer ha ett särskilt ansvar för frågor som rör digitalisering i kommunen. Förslaget uppkom efter höstens digitaliseringshärva.
– I Norrköpings kommun har inga politiker haft specialansvar för området, därför tyckte vi att det var lämpligt att ha några som följer detta, säger Martin Andreae, kommundirektör.
Utskottets uppgift blir att följa digitaliseringsutvecklingen, men framförallt att fatta beslut om de många förfrågningar om större inköp som kommer från avdelningen. Digitaliseringsdirektören och cheferna på avdelningen får nämligen bara fatta beslut om inköp på upp till 1,3 miljoner kronor. Är beloppet större än så krävs idag ett godkännande från kommunstyrelsen. Kommunstyrelsen slipper nu dessa beslut som istället sköts av utskottet.
– På det här sättet blir det färre sådana ärenden för kommunstyrelsen och de som fattar besluten har bättre möjligheter att sätta sig in i dem, säger Martin Andreae.
I samband med digitaliseringsskandalen upptäcktes att flera av besluten om miljonsatsningar godkänts av Lars Stjernkvist (S) utan kommunstyrelens kännedom. Men det är inte anledningen till att besluten nu flyttas över till ett utskott, enligt Martin Andreae.
Hade digitaliseringsskandalen kunnat undvikas om utskottet funnits?
– Nej, det tror jag egentligen inte. Det som skedde var ju felaktigheter från enskilda individer. Utskottet är inte någon kontrollfunktion, utan det ska öka möjligheterna för politiken att ha ett inflytande.
Lars Stjernkvist (S) säger även han att utskottet inte ger ett fullt skydd mot framtida fel.
– Men det jag vet är att de som sitter i utskottet får en annan inblick i verksamheten än vad man får som ordförande i kommunstyrelsen då man har mycket andra ärenden. Digitaliseringsverksamheten omsätter väldigt mycket pengar, men låg väldigt långt från politiken. Det här är ett sätt att rätta till det, säger han.
Den som ska rapportera till utskottet är digitaliseringsdirektören. Någon sådan finns inte för tillfället, men rekryteringsprocessen pågår för fullt, enligt Martin Andreae.
– Jag har goda förhoppningar om att vi ska vara klara med detta i god tid innan sommaren.