Det redovisade kommunen på en pressträff på fredagsförmiddagen. Det var efter att oppositionsråd Sophia Jarl (M) i början av den här veckan presenterade att kommunalråd Lars Stjernkvist (S) skrivit under ett delegationsbeslut på 15 miljoner kronor som aldrig registrerades hos kommunstyrelsen, som kommunledningen beslutade att göra en extra kontroll över de delegationsbeslut som rör digitaliseringsavdelningen för 2019.
Förutom att – som kommundirektör Martin Andreae säger – vartenda ärende innehåller ett eller annat fel – finns sju av dem inte registrerade över huvud taget. Ett av dem handlar om det som Sophia Jarl påpekade tidigare i veckan. Övriga handlar om inköp av bland annat mobiltelefoner, nätverk och programvaror på sammanlagt 165 miljoner kronor. Alla i sin tur helt korrekta, enligt Martin Andreae, om det inte vore för att de aldrig nådde kommunstyrelsen. Något som de enligt kommunallagen ska.
Hur tänker ni kring besluten 2018? Ska ni gå igenom dem med?
– Det har vi inte beslutat om. Vi måste avgränsa oss. Annars blir det oss övermäktigt, säger han.
Men tror ni att det kan finnas fler beslut om inte nåt KS?
– Det kan vara mer, säger Martin Andreae.
Moderaterna aviserade tidigare i veckan att de saknar förtroende för Lars Stjernkvist eftersom delegationsbeslutet på 15 miljoner kronor aldrig registrerades hos kommunstyrelsen. Att det skulle vara Stjernkvists "fel" tillbakavisar Martin Andreae:
– Dessa tillkortakommanden ligger helt och hållet hos förvaltningen. Det är ingen politiker som gjort fel, säger han.
Även om delegationsbesluten dock anses vara korrekta, underskrivna av Lars Stjernkvist, och kontrollerade att det handlar om produkter eller tjänster som kommunen behöver, framför Martin Andreae ändå viss kritik:
– Anledningen till att man använder sig av delegationsbeslut är att det är tidsnöd. Och det är de facto sant i de här fallen, men mycket på grund av dålig planering. Om man upptäcker ett par veckor innan att ett avtal går ut, ja då blir det brådskande, säger han och berättar bland annat om ett avtal på två miljoner kronor som krävdes tillfälligt för "fasta och mobila operatörstjänster" innan ett nytt avtal kom på plats för 18 miljoner kronor.
Det är flera personer på digitaliseringsavdelningen, däribland den tidigare direktören Johan Högne, som slarvat med att registrera besluten. Kanslichef Pär Höglund tror att det beror på kulturen på avdelningen.
– Man har inte tagit det administrativa på allvar, utan fokuserat på andra saker i stället.
Han berättar att han har utbildat personal i hur man registrerar ärenden, men säger att han nu måste ta ett omtag.
– Jag har varit i kontakt med tf digitaliseringsdirektören. Vi måste se till att de får till det rätt, säger han.
Texten uppdateras.