Efter beskedet att kommunen säger upp avtalet med Genuin omsorg i Norrköping efter misstänkt miljonfusk väljer företaget nu att svara. I ett mejl till oss skriver verksamhetschefen och ägaren av företaget Maria Chabo att de nu är väldigt pressade med att hantera personalfrågan för de 40 personer som berörs och att de därför inte kunnat prioritera att möta media.
Vidare skriver hon att det som hänt kommit som en överraskning: "Vi är förvånade att kommunen väljer att terminera vårt avtal utan att ha en ordentlig dialog med oss".
På kommunen menar man dock att de haft en dialog.
– Vi har varit väldigt transparenta med det här från början. Vi har träffat dem, de har fått underlagen och vi har haft en dialog. Vi hade bestämt att vi skulle ses på onsdagen, men när de inte dök upp skickade vi beslutet till dem skriftligen, säger Magnus Johansson, vård och omsorgsdirektör.
På uppföljande frågor om på vilket sätt de anser att ingen ordentligt dialog förts svarar Maria Chabo: "Vi har endast fått tre kundunderlag, som vi bemött." Hon skriver att de haft förklaringar på underlaget och att inbjudan till onsdagens möte kom med för kort varsel. Själv förklarar hon det som skett så här: "Vi har utfört insatser utanför kunds bostad i form av bland annat inköp, apoteksärenden, ledsagningar. Tidsjusteringar har gjorts när instämplingen inte kunnat ske hemma hos kunden." Magnus Johansson har tidigare sagt att de förklaringar som företaget lämnat för tidsjusteringarna inte beskrivit felaktigheterna.