Folkbladet skrev igår om Stefan Bylund som drabbades av en neuroborrelios, till följd av att en obehandlad borreliainfektion spred sig till nervsystemet. Eftersom hans utslag på vårdcentralen hade bedömts som en allergisk reaktion på ett insektsbett gjorde han i efterhand en anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg. Förslaget till beslut från myndigheten är att patienten inte har drabbats av en allvarlig vårdskada som ska leda till en lex Maria-anmälan.
LÄS MER om Stefans historia här och här
– Jag kan inte prata i ärendet eftersom sekretess gäller. Vi gör alltid en medicinsk bedömning utifrån en situation eller ett symtom som patienten söker för. När vi får in klagomål från IVO gör vi alltid en noggrann genomgång internt och går igenom situationen med patienten. I de fall man ska bedöma om det är en allvarlig vårdskada enligt lex Maria ska det alltid diskuteras med cheflsäkare som sedan i sin tur gör bedömningen om en Lex Maria-anmälan ska göras, säger Hanna Skytt, verksamhetschef på Åby vårdcentral.
Vad gör ni mer när ni får in anmälningar från IVO?
– Vi ringer och erbjuder den som har lämnat klagomål att komma hit, för att vi ska kunna tala om händelsen, gå igenom journalen och patienten får ge sin version på det hela. Vi har möten med berörd personal om det är något speciellt som har hänt. Jag diskuterar också anmälningsfall med chefsläkaren som sedan alltid bedömer och gör Lex Maria anmälan då det är aktuellt.
– Vi är ju måna om att göra ett bra jobb. För oss känns det viktigt att detta granskas av någon oberoende och utomstående vilket också har gjorts av chefsläkare och nu görs av IVO. IVO går inte på någons linje utan gör en oberoende egen bedömning. Generellt sätt när IVO uttrycker att bedömning skett enligt ”sakkunnig och omsorgsfull vård” finns inte då heller underlag för chefläkaren att göra någon anmälan enligt lex Maria. Vi försöker definitivt inte att slippa undan, därför är det viktigt med oberoende granskning av IVO och chefsläkare.