Vid en pressträff på måndagen presenterade Borgerlig samverkan förslag på besparingar i modersmålsundervisningen. Man vill gå ner från tolv till sju års undervisning (vilket är det lagen kräver), samordna undervisningen till vissa skolor och förlägga den utanför skoltid. I vissa fall ska också fjärrundervisning, alltså digital sådan, tillåtas.
Nicklas Lundström menar att politiken som nu förs är ett sätt att ytterligare öka klyftorna i samhället.
– Tyvärr är det så att barn med invandrarbakgrund hamnar efter i skolan redan idag, och det finns ju stabil forskning i Sverige som visar att lära sig modersmål hjälper till både för att lära sig svenska och att klara resten av skolan. Det stärker och skapar en trygg identitet hos barnen. Jag ser ju att det majoriteten gör nu, med den extremt stora nerskärningen, spär på segregationsproblemen och skolproblemen i Norrköping, säger han.
Räcker det inte med att erbjuda det lagen kräver?
– Anpassning till det lagen kräver säger de, men en nedskärning är det ju. Det här styret vill göra så lite välfärd som möjligt och skära bort en massa saker som faktiskt är bra för barnen.
Han konstaterar också att även neddragningar på centrala tjänstemän, som samordnande logoped och kurator, planeras som ett resultat av det allmänna sparkravet på nämnderna.
– Man riktar tyvärr in sig på de barn som redan har det tuffast.
Men är det rimligt att modersmålsundervisningens budget är lika stor som hela elevhälsans?
– Det är inte så att man måste göra nedskärningar. Det är ett politiskt val man gör. Regering gjorde valet att skära ner i välfärden när de satte statsbidragen och det här styret gjorde valet att skära ner brutalt på skolan när det tog budgeten. Det gjorde inte vi eller något av oppositionspartierna.
Även Maria Sayeler Behnam (S), oppositionsråd, är kritisk till de förändringar som Borgerlig samverkan planerar.
– Det är helt fel att börja skruva på modersmålsundervisningen då den slår mot de som redan har det tufft, de som redan jobbar i uppförsbacke. All forskning visar att modersmålsundervisningen stärker möjligheterna för eleverna att lära sig svenska, säger hon till Norrköpings Tidningar.