Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vinnaren: Bron "Fågel" ska stoltsera i nya området – Inre hamnen

Bron Fågel kommer bli Norrköpings nya landmärke. Den kommer utan konkurrens bli den största fågeln i Inre hamnen och kommer byggas vid den planerade Johannisborgsförbindelsen.

Så ska det vinnande bidraget "Fågel" se ut och planeras vara klar 2027.

Så ska det vinnande bidraget "Fågel" se ut och planeras vara klar 2027.

Foto: Nuno Arkitektur AS

Norrköping2024-04-22 14:01

Nyheten i korthet

  • Norrköpings kommun och NCC har utsett bron "Fågel" som vinnare i tävlingen för en ny bro över Motala ström. Bron kommer att bli en ny symbol för Norrköping och förstärka stadens identitet som hamnstad.
  • Trots en högre kostnad, valdes en öppningsbar bro. Det för att möjliggöra för segelbåtar och större fartyg att ta sig in till Inre Hamnen. Detta har varit en vision för det kommande bostadsområdet.
  • Projekteringen av bron förväntas vara klar i början av 2025 och byggnationen planeras vara färdig 2027. Bron kommer att avlasta centrum från tung trafik och erbjuder en trygg miljö för gångtrafikanter och cyklister.

Det har varit många turer kring bron som ska gå över Motala ström, mellan Surgatan på södra sidan till Jungmansgatan på norra sidan. Norrköpings kommun tillsammans NCC har nu utsett ett av bidragen till vinnare.

undefined
Nya landmärket "Fågel" ska vara öppningsbar och beräknas kosta 750 miljoner kronor.

– Med bron Fågel kommer Norrköping att få ett nytt vackert landmärke. Det var viktigt att formen och konstruktion skulle återspegla Inre hamnens värdeord: urbanitet, banbrytande, mångfacetterat och ansvarsfullt. Bron kommer att bli en symbol för Norrköpings identitet som hamnstad och bidra till stadens attraktivitet och varumärke, säger Johan Smedner, enhetschef för infrastruktur, Norrköpings kommun, i ett pressmeddelande.

Efter många om och men, beslutade kommunen till slut om att bygga en öppningsbar bro. Trots att den blir dyrare. Kostnaden för projektet ligger runt 750 miljoner kronor.

I början av projektet debatterades om ett billigare alternativ med en fast bro. Kommunen beslutade till slut att en öppningsbar bro skulle ge möjlighet för segelbåtar, kryssningsfartyg och andra större båtar att ta sig in till Inre Hamnen. Något som varit en vision för det blivande bostadsområdet.

Tre tävlingsbidrag konkurrerade om uppdraget och har utvärderats efter kriterierna gestaltning, byggkostnad och drift- och underhåll.

undefined
Här är det tänkt att Johannisborgsförbindelsen och bron ska byggas.

Motiveringen till att det norska bidraget vann, lyder:

"Genom en genomtänkt gestaltning med generösa trappor och väl utformade brofästen skapas en helhetsupplevelse som är både arkitektoniskt tilltalande och funktionell".

På kommunens hemsida svarar den stolta vinnaren.

– Vi är väldigt stolta och glada över att vinna brotävlingen med vår Fågel, och vi gläder oss att få bidra med ett spännande element i Norrköpings stadsutveckling, säger Peter Aasen på NUNO arkitektur AS Oslo.

undefined
Johannisborgsförbindelsen

Syftet med att bygga Johannisborgsförbindelsen från början, var att avlasta centrum från trafik, få bort tung trafik och transporter med farligt gods. För det behövdes en ny förbindelse som går mellan E22 och E4. Enligt Norrköpings kommun har bron utformats för att möta ökade behov för effektiv bil- och lastbilstrafik samtidigt som den erbjuder en trygg och inbjudande miljö för gångtrafikanter och cyklister.

Projekteringen förväntas vara avslutad i början av 2025 och byggnationen är planerad att stå klar 2027.

Karta: Surgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!