När det nya styret presenterade budgeten i november berättade kommunalrådet Reidar Svedahl, (L), att han nästan grät när han tvingades inse att den öppningsbara bron över Motala ström, en del av Johannisborgsförbindelsen, inte skulle bli av. I det svåra ekonomiska läge som kommunen befinner sig i skulle de inte ha råd med de 150 miljoner kronor extra det skulle kosta att göra den öppningsbar. Därmed stängdes också möjligheten för segelbåtar, kryssningsfartyg och andra större båtar att ta sig in till Inre Hamnen, något som varit en vision och som synts på skisser över det blivande bostadsområdet.
Det här skapade oro hos byggherrarna i Inre Hamnen, vilket gjorde att Sophia Jarl på kommunfullmäktige i december öppnade upp för en ny möjlighet. Hon talade då om en utsträckt hand från byggherrarna, vilket nu alltså har burit frukt.
– Vi har haft en dialog med byggherrarna om utvecklingen framåt och sett över kostnaderna. Det här har lett fram till att vi har skrivit en avsiktsförklaring med dem och det kommer att bli en öppningsbar bro, säger Sophia Jarl på en presskonferens vid Motala ström, precis där den planerade bron ska byggas.
Byggherrarna kommer inte att gå in med någon speciell summa till projektet utan har lovat att utveckla den marina miljön i Inre Hamnen.
– De bidrar i en större kontext och på ett långsiktigt sätt när det gäller den marina miljön. Det kan vara genom att bygga en småbåtshamn till exempel. Då skulle de kunna erbjuda båtplats till de som bor i Inre Hamnen, säger Sophia Jarl.
Framförallt möjliggörs den öppningsbara bron genom att nya kalkyler visar att skillnaden mellan alternativen inte är så stor som man först trodde. I stället för 150 miljoner dyrare blir en öppningsbar bro 55 miljoner dyrare.
– Det försvarar inte att vidhålla en stängd bro tycker vi. Det här är en bro vi bygger för 100 år framåt och vi vill inte stänga möjligheten för kommande generationer att jobba med besöksnäring från sjösidan.
Ytterligare ett skäl till att kommunen har svängt i frågan är den lågkonjunktur som vi befinner oss i.
– Vi vill inte sända signaler att vi backar på viktiga investeringsprojekt. Vid lågkonjunktur tar vi ansvar och det gör vi genom att stå fast vid tidigare tagna beslut, säger Sophia Jarl.
Reidar Svedahl är naturligtvis glad över att kunna meddela nyheten om att kommunen nu prioriterar en öppningsbar bro.
– Totalt har vi investeringar på ungefär tio miljarder kronor i det här området, så i det perspektivet, och med det mervärde en öppningsbar bro ger utslaget på alla år, alla som kommer bo här och som kommer att strosa här, så är det en billig peng, säger han.
– Det känns jätteroligt att vi fått ner prislappen, fått med byggherrarna och att vi har en samsyn framåt. En bra relation med dem har också ett stort värde.
Politiskt har det varit stor uppslutning kring en öppningsbar bro. Alla utom Vänsterpartiet har varit för investeringen. Men det finns också de som är emot bland allmänheten.
– Det är en rädsla för "Sörping-fenomenet" att man hamnar i en broöppning och inte kommer vidare. Där kommer vi att hitta kloka lösningar, kanske genom broöppning på fasta tider, säger Reidar Svedahl.