Det var den 30 maj i år som en svenskregistrerad lastbil i hög fart rammar ett så kallat TMA-fordon vid avfarten Fiskeby på E4 utanför Norrköping. TMA-bilen var kallad till platsen för att skydda en privatbilist som tvingats stanna med ett släp vid vägrenen.
Lastbilschauffören, som gör sin första arbetsdag i Sverige, missade av någon anledning det blinkande, stillastående fordonet och den stora TMA-bilen kastades 30-40 meter framåt och träffade i sin tur den stillastående personbilen, där den manlige föraren skadades svårt.
Föraren av TMA-bilen, en kvinna i 40-årsåldern, avlider.
I fredags meddelades dom i ärendet. Den 47-årige mannen fälldes för grov vårdslöshet i trafik, vållande till annans död, samt vållande till kroppsskada, grovt brott. Förutom fängelsestraffet måste han betala dryga skadestånd till de drabbade familjerna.
– Jag har pratat med min klient och han vill överklaga till hovrätten. Han är såklart inte nöjd med utgången av förhandlingarna, säger advokat Edward Lundqvist.
Som själv inte vill recensera tingsrättens dom.
– Tingsrätten har motiverat hur de tänker och det står i domen. Sedan håller inte min klient med. Det är så mycket jag kan säga.
Vad säger han?
– Han anser sig inte skyldig till något brott i någon form. Inte ens oaktsamhet.
I förhör har den åtalade lagt fram teorin om en hjärtrytmrubbning som tänkbar orsak till olyckan. Han säger sig inte minnas TMA-bilen eller krocken överhuvudtaget.
Åklagaren menade å sin sida att den åtalade varit uttröttad eller av annan anledning ofokuserad innan krocken på E4. Man fann varken alkohol eller några olagliga substanser i mannens blod men man har inte heller tagit hänsyn till försvarets inlämnade läkarutlåtande kring den tilltalade.
En teknisk undersökning gjordes av lastbilen utan att finna brister vare sig på dragbilen eller släpet som kan ha orsakat olyckan, som inträffade på torr vägbana i dagsljus. Enligt Trafikverket har vägen trafiksäkerhetsklassning ”Mycket god”.
– Min klient är förkrossad över omständigheterna, oerhört bedrövad över att det gick så dåligt som det gjorde. Han har arbetat i yrkestrafik i 20 år utan att ha råkat ut för något tidigare.
Är du hoppfull om ett annat utslag i hovrätten?
– Det vill jag inte spekulera i. Min klient vill att det prövas och så blir det, slutar Edward Lundqvist.