Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Omkomna kvinnan drev eget företag med TMA-bilar

Den kvinna som tragiskt dog i en olycka på E4 i måndags drev ett familjeföretag i TMA-branschen och var själv vd. "Det är fruktansvärt", säger Pär Gustafsson, arbetschef på Svevia som anlitade företaget.

Kvinnan som körde TMA-bilen, en sådan som ska skydda andra på vägen, dog i tjänsten.

Kvinnan som körde TMA-bilen, en sådan som ska skydda andra på vägen, dog i tjänsten.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2022-06-02 14:01

Svevia är det företag som på uppdrag av Trafikverket ansvarar för underhåll av E4 mellan Stavsjö och Linköping. Ett av de företag som de anlitar är det som den omkomna kvinnan i 40-årsåldern drev. TMA står för Truck Mounted Attenuator och är ett mobilt påkörningsskydd som ofta används vid trafikarbeten. Det företag som kvinnan drev är anlitat av många och ett känt namn i branschen.

– De övriga i företaget är familjemedlemmar, säger Pär Gustafsson.

– Hon hade kört skyddsfordon av det här slaget i många år och var väldigt rutinerad, fortsätter han.

Det uppdrag som kvinnan åkte ut på i måndags beskriver han som ett rutinuppdrag. Enligt Norrköpings tidningars källa inom polisen ska hon åkt ut för att skydda en person som tappat saker från sitt släp och höll på att plocka upp det från vägbanan. Där efter kom en lastbil med släp som i hög fart körde in i TMA-bilen. Lastbilschauffören, som är en utländsk medborgare, är nu anhållen och misstänks för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada samt grov vårdslöshet i trafik. Föraren av personbilen, och även lastbilschauffören, är allvarligt skadade och vårdas på sjukhus.

Vad tänker du om att kvinnan dog i sitt uppdrag att skydda andra?

– Det är helt fruktansvärt, det går inte att beskriva. Men det verkar ha varit en rad olyckliga omständigheter som ledde fram till olyckan.

– Vi gör vad vi kan för att hjälpa familjen och de inom vårt företag som jobbat med henne genom åren, säger Pär Gustafsson.

Tror du att företaget kommer att fortsätta?

– Jag kan egentligen inte uttala mig om det, men det måste vara väldigt svårt för en familjemedlem att sätta sig i en sådan bil igen.

I en insändare i Norrköpings tidningar lyfter en person att polisen gör för lite kontroller av lastbilschaufförer och att framför allt utländska förare gör farliga omkörningar då de är vana vid fem, sex filer. Pär Gustafsson vill inte generalisera mot någon specifik yrkesgrupp, men säger att hans medarbetare som jobbar med underhåll märker av ett allt tuffare klimat på vägarna.

– Vid våra avstängningar, vi har broreparationer på gång nu till exempel, får vi skyltar och material påkörda ständigt och jämt. Och det tyder ju på att den här respekten vid vägarbeten inte finns.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!