Turerna kring Marby, eller Marbystrand, och avsaknad av en detaljplan för hela området har varit en följetong i många år.
– Det är ett otroligt komplicerat ärende, som har en lång historik. Det är också knutet till övriga saker som händer i det området, med tanke på vägar, trafiksituation och cykelvägar, säger Reidar Svedahl (L), ordförande i samhällsplaneringsnämnden.
– Det är svårt med de här områdena som har vuxit fram under en längre tid och som byter karaktär.
Detaljplan med tillhörande gatukostnadsutredning för Marby antogs av kommunfullmäktige i februari 2017. Båda överklagades, upp till högsta instans.
Hösten 2018 upphävde mark- och miljööverdomstolen fullmäktiges detaljplanebeslut. Samhällsbyggnadskontoret har sedan dess låtit advokatfirman Delphi genomföra en juridisk granskning av detaljplanen, en granskning som nu är klar.
Samhällsbyggnadskontoret har gjort bedömningen att en ny detaljplan och en ny gatukostnadsutredning ska tas fram, för att sedan gå ut på samråd, granskning och därefter antas av kommunfullmäktige år 2022.
De stora huvuddragen kommer att vara desamma, men det blir några förändringar. En av dem är att halvön Silverhällen tas bort ur den nya detaljplanen. Strandskyddsfrågan var en av orsakerna till att planen fälldes i mark- och miljööverdomstolen. Tanken på halvön var att tillåta en utveckling av hamnområdet för småbåtar, med fler sjöbodar, och bekräfta byggrätten för befintliga byggnader för friluftsliv.
– Vi kom fram till att halvön inte är avgörande för planen i övrigt, utan den kan i stället hanteras i en eventuell framtida plan, säger Magnus Gullstrand, gruppledare för detaljplanering.
Dessutom utökas planområdet så hela Marbyvägen fram till Djurövägen ingår, för att förbättra standarden på vägen och komplettera den med en gång- och cykelväg väster om Marbyvägen, för att ansluta till den planerade cykelvägen längs Djurövägen.
Det kan också bli andra mindre förändringar vid omstarten av planarbetet.
– Anledningen till att det tagit så lång tid är för att det är ett omfattande material som advokatfirman gått igenom, samt att vi under tiden, på rekommendation från dem, tagit fram en kulturmiljöinventering över hela området.
Det var den andra frågan som gjorde att detaljplanen föll: att det inte räckte att förlita sig på stadsantikvariens bedömning, utan att det behövdes en separat kulturmiljöinventering, av en extern konsult.
Det blir också en ny, uppdaterad gatukostnadsutredning, trots att den tidigare vunnit laga kraft.
– Det har att göra med att gatukostnadsutredningen och detaljplanen är så nära sammanbundna, även om det är två formellt sett olika ärenden, plus att i gatukostnadsutredningen finns det ett fast belopp på en kostnad för utbyggnad av allmänna gator, och det här var ju några år sedan, 2017, och sedan dess har kostnaderna för utbyggnad av gator ökat, säger Magnus Gullstrand.
Kommer det att bli dyrare för de som bor där ute?
– Det vet vi inte än, gatukostnadsutredningen kommer att titta på det. Vi vet däremot att en exploatör i området önskar lite mer bostäder i centrala delen, vilket kan påverka andelstalen vid kostnadsfördelningen.
Varför är det så svårt att komma framåt med en detaljplan i Marby?
– Det är ett väldigt komplext ärende, det har pågått sedan början av 1990-talet, och det finns många olika och delvis motstående intressen i området.