Boende i Marby har protesterat mot att villaägare där ska betala nästan 138 000 kronor och menat att gatorna istället bör skattefinansieras.
Men det tycks finnas en stor samsyn bland de olika partierna, också inom oppositionen, om gatukostnaderna, och en vilja att Marbyfrågan som stötts och blötts i flera år inte ska dra ut längre på tiden.
– Vi kommer att stödja det liggande förslaget, säger Nicklas Lundström (V).
Han hoppas att kommunen kan gå in och säkra lån för folk som har svårt att få lån annars, så ingen ska behöva flytta.
Om detaljplanen säger han att det är bra att man lyssnat och justerat den efter att den varit ute på dialog.
Miljöpartiet undrar varför småbåtshamnen inte ska behöva betala så mycket som andra, att andelstalet för den bara är 0,35 mot 1,0 för en villaägare i Marby, men tänker inte begära återremiss för det.
– När det gäller gatukostnadsutredningen i största allmänhet tycker vi att det normala är att fastighetsägarna är de som ska betala vägarna. När man köper en villa ligger gatukostnaden inbakad i priset, så man ser aldrig det som en särskild post. Problemet här är att husen redan finns, säger oppositionsrådet Mia Sköld (MP).
I detaljplanen måste det vara gatustandard som tillåter sopkörning och brandbilar, säger hon.
Fler områden ligger i pipelinen för att omvandlas.
– Vi måste behandla alla lika, säger Mia Sköld.
Kommunalrådet Kikki Liljeblad (S), den som kommer att presentera ärendet för den styrande Kvartettens (S, C, KD och L) räkning, talar om den växande staden, behovet av bostäder och fler som vill bygga.
– När det gäller gatukostnaderna så är det ju så att vi betalar inte gator och vägar, lokalgator, någon annanstans heller, säger Kikki Liljeblad och talar också hon om den inbakade kostnaden när man köper en ny villa.
– Det här är ett omvandlingsområde, så den kostnaden får man ta nu. Å andra sidan kommer kommunen att stå för drift och underhåll sedan av vägarna.
Oppositionsrådet Ingrid Cassel (M) är nöjd med att ha bidragit till att i gatukostnadsutredningen fått in den branschstandard, VGU, som SKL tagit fram tillsammans med Trafikverket, vilken innebär en flexibilitet för kommunerna i tolkningen av regelverket vid det praktiska genomförandet, när gatorna ska anläggas i det kuperade området.
Det är bra också för framtiden, menar hon.
– Vi ser att Marby blir ett prejudikat. Vi har 13 fritidsområden runt Norrköping.
I Marby ska antalet hus fördubblas, genom nybyggnation. Den stora huvudgatan blir skattefinansierad, medan lokalgatorna betalas av fastighetsägarna.
Något man måste titta på är att reglerna skiljer sig så att permanentboende kan få anstånd, medan fritidshusägare inte kan det, säger Cassel.
Folkbladet har sökt SD för att höra om deras inställning, men inte fått något svar.
Det finns två vägar att överklaga gatukostnader, enligt förbundsjurist Lena Södersten vid Villaägarnas Riksförbund.
Själva gatukostnadsbeslutet kan överklagas, genom laglighetsprövning, hos förvaltningsrätten, om kommunen överskridit sina befogenheter eller gjort något formfel. I verkligheten är det ganska svårt att få en förändring till stånd.
Den enskilde kan också via mark- och miljödomstolen pröva en tvist om gatukostnaden, i det enskilda fallet, för att försöka få en jämkning av hur mycket man ska betala.