Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nya 1177 direkt en framgång – nära 2000 ärenden

Fler äldre använder nya digitala tjänsten 1177 direkt än väntat. Nu finns den tillgänglig i hela länet och är också bemannad under kvällstid.

1177 direkt började rullas ut i mars och finns nu för alla länets vårdcentraler.

1177 direkt började rullas ut i mars och finns nu för alla länets vårdcentraler.

Foto: Region Östergötland

Norrköping2023-05-10 17:00

Det var i början av april som Region Östergötland började rulla ut den nya tjänsten 1177 direkt i länet. Det handlar om en digital ingång till vården där man från sin dator i hemmet kan beskriva sina symptom, chatta med vårdpersonal eller boka besök.

undefined
1177 direkt började rullas ut i mars och finns nu för alla länets vårdcentraler.

Nu finns tjänsten tillgänglig på samtliga av länets vårdcentraler och på regionala rehab-mottagningar. Sedan 4 maj bemannas tjänsten även efter vårdcentralernas stängning: ända fram till 21. När det gäller regionens rehab-mottagningar kan man chatta med fysioterapeuter vardagar klockan 08 till 15.

Just nu arbetar över 400 sjuksköterskor med 1177 direkt, en av dem är Ewa Lindh som arbetar på vårdcentralen Lyckorna i Motala. Hennes erfarenheter av den nya tjänsten är att fler äldre använder tjänsten än vad de kanske trodde inför.

– Att söka vård digitalt är inte en generationsfråga. Vi chattar med patienter i alla åldrar, även 70- och 80- åringar, kommenterar Ewa Lindh i ett pressmeddelande.

undefined
Ewa Lindh, sjuksköterska som bemannar 1177 direkt blev överraskad över hur många äldre som använt den nya digitala tjänsten 1177 direkt.

Hon tror att 1177 direkt innebär en möjlighet till mer jämlik och inkluderande vård.

– För många är det lättare att skriva än att prata, framför allt om känsliga saker. Till exempel om gynekologiska besvär eller psykisk ohälsa. 1177 direkt gör det lättare för dem att ta en första kontakt, något som de kanske inte hade gjort om vi bara erbjöd telefonen som kontaktväg.

Medan tjänsten varit igång har man fått in 1 865 ärenden. Den största målgruppen är 20 till 39-åringar som står för 37,1 procent av ärendena.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!