Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny digital ingång till vården ska kapa telefonköer

"1177 direkt": så heter den nya digitala tjänst som införs under våren. På så vis vill man öka tillgängligheten och göra det enklare att komma i kontakt med vården.

Marie Morell (M), regionstyrelsens ordförande, tror att den nya digitala tjänsten kan effekltivisera resursanvändandet och förenkla för dem som kan använda digitala tjänster.

Marie Morell (M), regionstyrelsens ordförande, tror att den nya digitala tjänsten kan effekltivisera resursanvändandet och förenkla för dem som kan använda digitala tjänster.

Foto: Joakim Blomqvist

Norrköping2023-03-30 17:00

I vår inför Region Östergötland en ny tjänst som ska fungera som en digital ingång till sjukvården. Den heter "1177 direkt": Via 1177.se kan man starta sitt ärende digitalt dygnet runt, svara på frågor och chatta med vårdpersonal – chatt är dock bara tillgängligt under vårdcentralernas öppettider, åtminstone till en början.

Det handlar om att öka tillgängligheten och göra det enklare att komma i kontakt med vården.

– Men också så man på ett snabbare sätt kan få en bedömning över ens problem. Att så att säga sortera upp utifrån hur allvarliga symptomen är för att klargöra vart man hör hemma i vårdapparaten, säger Marie Morell (M), regionstyrelsens ordförande som tillägger att om man misstänker att det handlar om något verkligt allvarligt gäller 112.

– Det här är snarare för dem som i vanliga fall ringt och ställt sig i kö till 1177. 

undefined
Marie Morell (M), regionstyrelsens ordförande, tror att den nya digitala tjänsten kan effekltivisera resursanvändandet och förenkla för dem som kan använda digitala tjänster.

Tanken är också att avhjälpa de problem som medborgarna kan ha att nå primärvården.

– Många vittnar ju om att man har svårt att komma fram till sin vårdcentral. Nu kan de som kan bruka digitala tjänster använda den här funktionen för att få hjälp även om jag vill vara tydlig med att alla inte har den möjligheten, förklarar Marie Morell.

– Men på det här sättet kan vi få mer resurser till de som behöver ringa och inte har möjlighet till digitala lösningar.

Kan det också frigöra personal under intensiva perioder?

– Ja, absolut. Vi vet ju till exempel att på måndagsförmiddagarna så ringer det väldigt många som gått och väntat över helgen. På det här sättet kan vi avlasta telefonrådgivningen och frigöra utrymme till fysiska besök. 

undefined
"1177 direkt" ska fungera som ett digitalt komplement och nås via 1177.se eller knappval på telefonen för de vårdcentralerna som erbjuder detta.

Kommer det att innebära någon besparing?

– Nej, det handlar mer om att använda våra resurser på ett så klokt sätt som möjligt. En annan funktion i "1177 direkt" riktas mot dem med administrativa frågor. Idag ringer många till 1177 med frågor om hur man ska logga in på sin journal på nätet och liknande, säger Marie Morell. 

– De får ett särskilt spår eftersom det inte behövs en sjuksköterska för att svara på den sortens frågor.

Den här digitala tjänsten är upphandlad i ett samarbete mellan tio regioner och kommer att rullas ut i Östergötland under våren.

– I den östra länsdelen börjar det den 25 april på några vårdcentraler om allt går som tänkt. Sedan kommer övriga vårdcentraler här att få det successivt under en tvåveckorsperiod, avslutar Marie Morell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!