Flygplatsen har varit föremål för utredning från olika vinklar inte mindre än sex gånger sen 2011. Den sjunde utredningen tillsattes efter att kommunen misslyckades med att upphandla driften av flygplatsen, och sommaren 2022 fick Joakim Lindholm uppdraget att göra en övergripande utredning om utvecklingsförutsättningar för Norrköping Airport.
Joakim Lindholm har 30 års erfarenhet av styrning, ledning och utveckling av flygplatser och flygplatsområden och driver ett eget konsultbolag i branschen. I utredningen konstateras bland annat att det finns en överetablering av flygplatser i regionen och att "kundunderlaget i fråga om människor och gods inte varit tillräckligt stort för att skapa hållbar reguljärtrafik på alla flygplatser". Där har Linköping och Skavsta gått vinnande ur striden medan Norrköpings flygplats har hittat en egen nisch inom chartersegmentet. Han konstaterar också att "en flygplats som har utgående semestercharter som huvudintäkt är sårbart i ekonomiskt svåra tider och skapar inte någon större samhällsekonomisk direkteffekt".
I utredningen presenterar han fem olika framtidsscenarier för flygplatsen. Dessa är: Passagerarflygplatsen, fraktflygplatsen, samhällsnytta (fokus på försvaret och samhällsflyg) vertiport (fokus på drönarflyg) samt vertiport och innovation och kunskapscenter för den nya luftfarten. Det är det sistnämnda alternativet som han är mest positiv till.
– Det är så klart upp till Norrköpingsborna och Norrköpings kommun att besluta vad man ska satsa på och vilken resa man vill göra. Jag har försökt titta på olika perspektiv och sätta dem i relation till hur det ser ut nu i luftfarten. I det här fallet har jag skrivit positivt om kunskapscenter, innovation, utveckling och den typen av luftfart. Det är det som jag lyft fram som positivt för Norrköpings kommun.
Vad gör just Norrköping till en bra plats för det?
– Det är för att det finns kopplingar till universitet, vissa projekt man har och närheten till Saab. Linköping har länge setts som den militära flygplatshuvudstaden, medan Norrköping är Sveriges äldsta flygplats och har Luftfartsverket på orten, så det finns en god tradition av utveckling av luftfart i den här regionen.
Men är det inte en nackdel att ligga så nära en annan flygplats som Linköping?
– Inte när man tittar på utveckling och framtid. Då handlar det ofta om kluster och att man samverkar i olika projekt. Ett exempel är ju testningen med drönarflyg mellan städerna som man gjorde nyligen. Jag tror det är en positiv sak när man pratar innovation och kluster.
Vad tycker du att Norrköpings kommun bör göra nu?
– Det kommunen gör nu är att titta över ägardirektiven och hur man ska supporta och stötta flygplatsen, och det tror jag är steg ett. Sen har man ett ganska stort outnyttjat område runt flygplatsen, det växer fram som ett etableringsområde redan idag, men det finns stora delar som man inte har gjort någonting på, säger Joakim Lindholm.
Kommunalråd Sophia Jarl (M), säger i en kommentar att flygplatsen har en viktig roll att spela framöver.
– Vi vill engagera flygplatsens styrelse i arbetet med nytt ägardirektiv för att på bästa sätt ta tillvara den kompetens som finns där och ge Norrköpings Airport hållbara förutsättningar att utvecklas.