I slutet av sommaren stod det klart att den upphandling av flygplatsverksamheten som kommunen tagit initiativ till gick i stöpet. När ansökningstiden gått ut var det endast ett företag som ansökt och den innehöll ett antal förbehåll som kommunen inte kunde gå med på.
– Sen gjordes en utvärdering av upphandlingsprocessen som konstaterade att det finns ingen rimlighet i att utifrån förutsättningarna som var grunden i upphandlingen göra ett nytt försök att upphandla, säger Olle Vikmång (S), kommunalråd.
Efter det har koncernledningen i Rådhus AB föreslagit att det görs en fördjupad utredning av Kungsängen som plats, vilket kommunstyrelsen nu har fattat beslut om att göra.
– Grunden till upphandlingsbeslutet var att vi konstaterade att flygplatsen är en hög kostnad för kommunen men vi får inte ut det vi vill i form av reguljärflyg. Nu kan vi konstatera att det har hänt mycket inom flygbranschen, inte minst på den tekniska sidan. Det är en ganska snabb utveckling mot elflyg till exempel. Drönarflyg och drönartransporter är något som också växer mer och mer, säger Olle Vikmång.
Vad den utvecklingen kan ha för betydelse för flygplatsen, men även samhällsnyttan med en flygplats i Norrköping vad gäller exempelvis brandflyg, räddningsfordon och sjuktransporter är saker som ska utredas. Även vilket ekonomiskt åtagande som krävs från kommunen vid en eventuell satsning på flygplatsen ska tittas på.
Det har gjorts utredningar om flygplatsen tidigare, vad skiljer sig i denna?
– Det är helhetsgreppet. När vi har utrett tidigare har vi heller inte haft den här utvecklingen av flygbranschen. Nu tittar vi på den faktiska flygplatsen, hela markområdet och potentialen som finns både inom flygbranschen, teknikutveckling och marken.
Är det de nya teknikområdena som ni tänker ska kunna utvecklas mer?
– Ja, absolut. Inte minst på drönarsidan så är det ett område som kan växa och finnas potential i. Men hur stor den ser ut, när den ligger i tid och vad kommunen behöver göra för att möta utvecklingen, det är sådant vi behöver titta på, säger Olle Vikmång.
Den sista punkten som ingår i utredningen är "alternativ användning av markområdet".
– Vi vill även titta förutsättningslöst. Om det inte låg en flygplats där, hur skulle området då kunna utvecklas?
Skulle det kunna vara bostäder till exempel?
– Jag vill inte spekulera i vad det kan vara. Men det är något som ständigt återkommer i debatten, jag upplever att det är mycket påståenden om vad man kunde göra med marken i stället, och för att kunna ha en vettig diskussion och väga olika nyttor mot varande så behöver vi utreda det ordentligt.
Moderaterna menar att den delen i utredningen skapar oro om flygplatsens vara eller inte vara, och att det påverkar flygplatsens möjligheter att attrahera kunder. Men det håller inte Olle Vikmång med om.
– Uppdraget för flygplatsen ligger fast, de ska fortsätta bedriva sin verksamhet som de gör nu, oberoende av den här utredningen. Jag menar att värnar man Norrköpings flygplats borde man också välkomna den här delen av utredningen och att vi en gång för alla lyfter fram och belyser de här påståendena om vad marken kunde användas till i stället. Jag tycker inte det ska vara en källa till oro, utan tvärtom.