På onsdagen presenterade Lundbergs Fastigheter både det nya varumärket för citykvarteren, Linden, Spiralen och Olai Kyrkogata, ett varumärke som tagits fram i samarbete med reklambyrån Fluid, och nya visionsbilder från Spiralenhusens omvandling.
För ett år sedan kom Lundbergs med nyheten om en satsning på 250 miljoner kronor på Spiralen, där handeln koncentreras till bottenplan och det blir flexibla kontor i samarbete med coworkingföretaget Dospace på övervåningarna, med glaskupolen som ett nav, ett hjärta.
Det senare har inspirerat vid framtagandet av varumärket, liksom att Lundbergs, som verkat i Norrköping i många år, har sitt hjärta i staden.
– Investeringen görs för att stärka attraktionskraften i Norrköping city och för att bredda utbudet. Efterfrågan och behovet från marknaden har förändrats, säger Christian Claesson, regionchef Öst vid Lundbergs Fastigheter, om omställningen av Spiralen.
Lundbergs var tidigt ute, före pandemin, med titta på morgondagens stadskärna och har landat i att det behövs fler arbetsplatser i city, för att få liv och rörelse, och utifrån att arbetande konsumerar mer än boende i den bostadstäta innerstaden.
Fasaderna öppnas upp med glas och ljus. Lundbergs vill också skapa ett nytt stråk där folk vill röra sig. Claesson talar om en positiv respons på planerna och på att Lundbergs vågar satsa i de här tiderna, inte minst på den största coworkingenheten utanför de tre största städerna.
– Här är ni otroligt mycket i framkant. Det är ett häftigt projekt, helt rätt i tiden, säger David Nilsson, vd för samverkansbolaget Nkpg City.
Dospaceanläggningen blir på 3 000 kvadratmeter, med större kontorsytor i gamla Spiralen och mindre kontor i nya Spiralen. Inredningsstilen är inspirerad av nordisk och dansk design, med trä och ljusa toner.
Spiralennamnet lever kvar, under paraplyvarumärket "Innerstan, hjärtat av Norrköping", för Lundbergs alla citykvarter.
– Vi har många namn och platser som vi vill behålla och fortsätta att förknippas med, vi har Linden, Spiralen, Olai Kyrkogata, många refererar till Filmstaden. Vi ville hitta ett paraply där allt det här kan rymmas, en ytterrock, säger Lisa Lundh, marknads- och kommunikationschef.
Just nu pågår rivnings- och förberedningsarbeten på övre plan i Spiralen. Butikerna har redan samlats på bottenplan. Allt ska vara klart 2024.