"Norrköpings tid är NU. Dags för århundradets utställning. Genom historien har Norrköping brunnit och blomstrat flera gånger om. Och för varje utmaning har staden kommit tillbaka starkare, vackrare och mer mångfacetterad", står det i ett konceptutkast, en idéskrivelse, som presenteras av näringslivsdirektören.
"År 1906, alltså för nästan 120 år sedan, bjöd staden in omvärlden till den allra första Norrköpingsutställningen. Ett evenemang i världsklass som under drygt tre månader skulle locka 350 000 besökare att uppleva och imponeras av tidens innovatörer, konstnärer och visionärer. Planerna för utställningen blev startskottet för en kraftfull stadsomvandling och omfattande byggnation", står det vidare och texten fortsätter:
"År 2026 är det dags igen. Då bjuder vi in till NU 2026 – århundradets första och största Norrköpingsmanifestation".
Det återstår att se om det blir så. Ljungqvist skickar nu upp den här idéballongen för att se om den flyger.
– Det finns en historisk koppling i Norrköping kring att genomföra olika typer av utställningar, säger Joakim Ljungqvist och nämner både 1906 års konst- och industriutställning vid Sylten och den senare utställningen 1964, NU 64 på Himmelstalundsområdet i ett Norrköping hårt drabbat av textilkrisen och som med en slogan som "Norrköping – framtidsstaden" ville locka till sig nya företag.
– Man kände återigen att man behövde sluta sig samman och utveckla stans attraktivitet framåt. Nu har det passerat 60 år till och då var en tanke att pröva idén med både kommunen och ett antal företrädare från den privata sidan: Är det här någonting man skulle vilja titta på igen?
– Baserat på det har vi skrivit ihop ett sådant här kul konceptutkast. Men det är inte något beslutat och ingenting bestämt, utan vi prövar nu idén under den här sidan året och ser om det finns en vilja att göra någonting framåt.
Konceptutkastet ska ses som en inspirerande plattform. Nu 2026 skulle vara en upplevelse i framkant, fysiskt, digitalt och visuellt, en mötesarena för allt som Norrköping står för och har att erbjuda, inom näringsliv, utbildning, kultur, forskning, visualisering och stadsutveckling. Här skulle man även kunna lansera ett nytt platsvarumärke för Norrköping. "Resan till framtiden har bara börjat", avslutas konceptutkastet.
– Det är alltid så att finns det en historisk koppling till framtiden så är det himla spännande. Tanken och idén är god, men för att genomföra den kommer det att krävas en del – och då är frågan: Vad kommer att krävas? Och hur är intresset?
Var i stan en sådan utställning skulle vara är för tidigt att säga. Och vilket innehåll skulle göra att Norrköping sticker ut i ett nationellt perspektiv?
– Visst är det kittlande och spännande? Man känner ju väldigt mycket för det. Men som sagt, det är lite tidigt än.
Enligt Ljungqvist är det här en gemensam idé från flera som har tänkt till. Stadsutvecklingen med Inre hamnen, Butängen, resecentrum, Ostlänken, Industrilandskapet, innovationskraft, stora privata satsningar – det är mycket på gång i Norrköping, som kan lyftas fram och sättas i ett gemensamt sammanhang, för att utveckla stadens attraktivitet, i kontexten en tuffare tid med oro i omvärlden.
– För mig är Norrköping mycket den här vi-känslan, det starka entreprenörskapet. Bestämmer man sig för att göra någonting, då jäklar händer det!