Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Flygplatsen hoppas få del av ökade statliga stödet

Norrköpings flygplats hoppas få del av det ökade statliga driftstöd för regionala flygplatser som regeringen föreslår – även om flygplatsen i dag inte uppfyller villkoren. Hoppet står till att man ska inse att flygplatsen behövs som beredskapsflygplats och att försvarsmakten ska lyfta Norrköpings strategiska läge.

"Vi hoppas att det ska komma något besked innan året är slut", säger Peter Jansson, flygplatschef i Norrköping och vd för Norrköping Airport.

"Vi hoppas att det ska komma något besked innan året är slut", säger Peter Jansson, flygplatschef i Norrköping och vd för Norrköping Airport.

Foto: Louise Åsenheim

Norrköping2023-09-13 14:00

Regeringen kommer i budgetpropositionen för 2024 föreslå att det statliga bidraget för driftstöd till kommunala och privata flygplatser mer än fördubblas jämfört med i dag, från 103 miljoner kronor till 210 miljoner kronor årligen.

– De regionala flygplatserna runt om i landet är betydelsefulla för att hela Sverige ska fungera. Regeringen bedömer att förslaget kommer ge förbättrade förutsättningar för driften vid flygplatserna och därför bidra till minskade risker för nedläggning, säger infrastrukturminister Andreas Carlson.

Inriktningen är att det statliga bidraget till driftstödet kommer att villkoras och att flygplatserna behöver uppfylla villkoren för att få del av stödet. Bidraget föreslås kunna ges till kommunala och privata flygplatser som trafikeras av flyglinjer som upphandlas av staten, eller ingår i ett statligt nät av beredskapsflygplatser eller vid de ytterligare flygplatser där det bedrivs reguljär inrikes linjetrafik av betydande omfattning. 

Förslaget bygger på de förslag som redovisades i den så kallade flygplatsutredningen. Regeringen kommer under hösten att arbeta vidare med beredningen av flygplatsutredarens övriga förslag och remissinstansernas synpunkter. 

Det här tänder ett hopp hos Norrköpings flygplats, även om flygplatsen i dag inte formellt uppfyller de angivna villkoren. 

– Det finns väl två spår som gör att vi i Norrköping ändå ska hålla modet uppe. Det ena är just den här diskussionen om beredskapsflygplats, den är väl inte riktigt klar än. Där har vi bevisat både statistiskt och på olika sätt att Norrköping behövs, och vi nyttjas väldigt mycket som ambulansflygplats, men även för helikopter, säger flygplatschef Peter Jansson. 

– Så där hoppas vi och tror att man kommer att inse att vi faktiskt gör den nyttan. Sedan har vi något som inte var med i den här utredningen: det är hela försvarsmaktens behov. Vi vet att man uttalar ett stort intresse från försvarsmakten att ha någon form av samarbete med Norrköping framåt, säger Jansson och pekar på Norrköpings strategiska läge.

undefined
Norrköping rycker in som beredskapsflygplats när Linköping behöver hjälp med uppgiften.

Norrköping är inte längre beredskapsflygplats som under pandemin, men får hoppa in som det när Linköping behöver hjälp med uppgiften. 

– Vi är inte en uttalad beredskapsflygplats men vi hjälper till med att vara beredskapsflygplats vid vissa tidpunkter. Så fort Linköping av olika skäl inte kan ha öppet så ringer de till oss och där har vi ett avtal med Trafikverket om att då går vi in.

Att det nu rör på sig i frågan om ökat stöd till de regionala flygplatserna välkomnar Peter Jansson.

– Det här har legat lite i byrålådan i många, många år, där vi regionala flygplatser har sagt att staten borde ta ett större ansvar.

Om Norrköping skulle få del av det statliga driftstödet skulle kommunen kunna sänka sitt driftbidrag. Det kommunala bidraget till flygplatsen en het politisk fråga i Norrköping. 

Vad har ni i bidrag från kommunen årligen?

– Vårt totala bidrag är på 30 miljoner, men samtidigt betalar vi hyra på 7, 2 miljoner som går tillbaka andra vägen, plus att vi köper många andra tjänster av kommunen, så vi ger tillbaka ungefär åtta miljoner av de pengarna som vi får. Så säger man 30 så är väl sanningen 22 då som vi behöver. 

Fakta

Norrköping Airport ägs sedan 2006 av Norrköpings kommun. Här finns både charterflyg och fraktflyg. Inrikesflyg finns till Visby sommartid. Flygplatsen trafikeras även av brandflyget, ambulansflyg, polisflyg, militärt flyg, flygtaxi och privatflyg.

Norrköping finns inte med på listan över flygplatser som får statligt bidrag för driftstöd 2023. Bland de som får stöd finns Skellefteå flygplats, Borlänge flygplats, Jönköpings flygplats, Pajala flygplats, Lycksele flygplats och Torsby flygplats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!