Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Norrköping föreslås inte längre som beredskapsflygplats

Norrköping flygplats är en av tre tillfälliga beredskapsflygplatser som troligen tas bort nästa år. Orsaken är att den ligger för nära beredskapsflygplatsen Linköping - SAAB. "Det är väldigt förvånande att de överväger det", säger Peter Jansson, flygplatschef på Norrköping Airport.

Peter Jansson, vd på Norrköpings flygplats, förvånas över det kommande beslutet att Norrköping inte längre ska vara en beredskapsflygplats.

Peter Jansson, vd på Norrköpings flygplats, förvånas över det kommande beslutet att Norrköping inte längre ska vara en beredskapsflygplats.

Foto: Sarah Olsson

Norrköping2022-12-19 19:00

Regeringen har anslagit pengar i sin budget för att Trafikverket ska upprätthålla systemet med så kallade beredskapsflygplatser. Dessa pekas ut som särskilt viktiga och utgör en central funktion när det gäller ambulansflyg, räddningstjänstinsatser, kustbevakning och annan akut verksamhet. Flygplatserna ska hålla personal i beredskap dygnet runt för att kunna ta emot flyg.

Enligt förslaget ska tre av de tillfälliga flygplatserna tas bort nästa år – Norrköping, Eskilstuna och Skövde. Samtidigt tillsätts tre nya, nämligen Halmstad, Skavsta och Västerås. Målet är att ha en bättre geografisk spridning med en beredskapsflygplats i varje län. Förslaget genomförs förutsatt att regeringens budget går igenom riksdagen och beslut tas i nästa vecka. Peter Jansson är förvånad över förslaget att Norrköping flygplats tas bort från listan.

– Särskilt som vi haft en väldigt hög statistik när det gäller ambulansflyg de sista två åren, när de har landat här cirka 170 gånger. Och vi har med råge uppnått över 100 gånger utanför ordinarie arbetstid, vilket gör att det borde finnas ett behov. Och det trots att Linköping varit beredskapsflygplats samtidigt som vi, säger han.

Om Norrköpings flygplats nu förlorar uppdraget har det ingen betydelse ur ett ekonomiskt perspektiv.

– Ersättningen från staten har i stort sett täckt vad det kostar att ha beredskap dygnet runt, säger Peter Jansson.

– Påverkan blir ju att det är synd om de i närområdet som har nytta av snabb transport, det finns många Norrköpingsbor med omnejd som har gått den här vägen med tanke på statistiken vi har med ambulansflyg. De har haft nytta av att vi kunnat öppna upp på en timme.

Troligtvis kommer de här verksamheterna fortsätta att nyttja Norrköpings flygplats under ordinarie öppettider, men Peter Jansson vill ändå inte ge upp om att flygplatsen ska finnas kvar som beredskapsflygplats.

– Vi kommer försöka ta kontakt med beslutsfattarna och visa den här statistiken, och försöka få lite mer inblick i hur de har tänkt. Vi har haft ganska många möten med försvarsmakten som visar intresse för att det finns fler flygplatser som de kan nyttja, så vi förstår inte riktigt hur de tänkt inför det här beslutet. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!