Norrköpings flygplats får ofta ta kritik i debatten och flera partier har också aviserat att man vill lägga ned den eller åtminstone strypa de skattepengar som går till verksamheten. Det har också framförts åsikter om hur olika förutsättningarna är där skolan får spara och flygplatsen får utökade resurser. Eller i det senaste så omtalade kulturbråket där kraven på SON:s ökade självfinansiering jämförs med vilka krav på självfinansiering som finns på flygplatsen.
Marknadschef Jessica Ågren Ohlsson och vd Peter Jansson följer så klart debatten och beskriver båda år med osäkra förhållanden för flygplatsen och personalen.
– Det har varit flera utredningar om vår framtid. Vi skulle säljas. Och sen kom pandemin. Nu finns det ett nytt ägardirektiv som gör att vi faktiskt kan jobba med att utveckla flygplatsen, säger Jessica Ågren Ohlsson.
– Det handlar bland annat om att vi ska stötta och främja det lokala näringslivet. Vi ska också skapa ett kompetenscenter för framtidens luftfart. Där är ambitionen att samla kompetens och företag till Norrköping, säger Peter Jansson.
Han berättar också att Norrköping tillsammans med franska Toulouse numera är med i projektet Aero EDIH som finansieras av EU-kommissionen. Man är med tillsammans med Linköpings universitet, forskningsinstitutet RISE och Norrköpingsföretaget Independent Business Group. Det hela administreras av Norrköping Science Park (NOSP). Projektet handlar om att utveckla framtidens flyg och flygsystem. Projektet ska fungera som en plattform för företag att testa och förstå vilka digitala medel de kan ha användning av. Här kan flygplatsen bli en testarena.
Att inget reguljärflyg går ifrån Norrköping beskrivs av en del kritiker som det största problemet när det gäller flygplatsens existensberättigande. Chartertrafiken har också fått sig en känga. En fråga som brukar återkomma är varför kommunen ska stötta kommersiellt flyg till solen när flygresandet egentligen borde minska.
– Vår ambition är verkligen att knyta reguljärflyg till Norrköping och det måste vara långsiktigt. Vi jobbar aktivt med företagen för att höra vad de tycker. Vi har gjort en mindre undersökning och ska göra en större enkät för att se vad företagen vill. Sen går det inte att tro att reguljärflyg enbart kan stöttas upp av företagen. Det måste också vara attraktivt för privatresenärer, säger Jessica Ågren Ohlsson.
Hur nära är det en reguljär linje?
– Vi jobbar med det och ska också träffa flygbolag framöver i en så kallad speeddating där vi berättar om oss och vad vi kan erbjuda. Men det här är sånt som brukar ta tid, säger hon.
När det gäller kritiken mot chartertrafiken påpekar de båda att flyget globalt sett står för omkring 2-3 procent av de totala utsläppen av koldioxid. Det är också något som Internationella klimatpanelen (IPCC) har slagit fast.
– Samtidigt måste flyget också ta sitt ansvar och vi vill och kommer att vara en del av det när vi jobbar med att utveckla framtidens flyg, säger Peter Jansson.
Vad betyder chartertrafiken för Norrköpings flygplats?
– Det har gått bra i år med ett bredare utbud och det betyder en ökning av intäkterna för oss. Vi hoppas kunna utveckla den biten också, säger Jessica Ågren Ohlsson.
Skavsta och Linköpings flygplats är två konkurrenter som finns inom tio mil från Norrköping. Båda presenterade nyligen utökade satsningar. Så varför behövs en flygplats i Norrköping? Jessica Ågren Ohlsson och Peter Jansson tycker inte att det går att jämföra flygplatserna.
– I Linköping är Saab en viktig aktör och Skavsta är privatägt. Vi har en massa annat flyg som allmänheten inte kan se när man kollar avgångar. Sen kan jag konstatera att Linköping lyckats bra med sin marknadsföring. Det är inga fler flyg därifrån utan ett hopsytt paket där du åker från Linköping till Amsterdam som vanligt och sen tar dig till charterbolagens slutdestinationer genom anslutningsflyg, säger Peter Jansson.
Hur ser ni på åsikten om att ni borde vara självfinansierade?
– Jag kan bara konstatera att det finns två flygplatser i Sverige som går runt. Arlanda och Landvetter. Skavsta visar exempelvis mångmiljonförluster. Man måste se oss som en del i ett unikt transportnav där E4 och E22 möts i Norrköping och där det samtidigt finns tåg och en hamn. Vi är en del av viktig infrastruktur, säger Peter Jansson.