Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Förmodligen den största investeringen någonsin"

"Ett historiskt beslut" var ett återkommande uttryck i talarstolen inför beslutet om medfinansieringsavtalet kring Ostlänken. "Jag kan erkänna att det där klubbslaget kändes extra häftigt", sa Maria Sayeler (S), efter beslutet som togs i kommunfullmäktige på måndagen.

Medfinansieringsavtalet kring Ostlänken undertecknades på måndagen. Fredrik Brokvist, planeringsansvarig för stambanor på Trafikverket skakar hand med Olle Vikmång (S) kommunalråd. På bilden ses också Anna Thörn, kommundirektör, Mikael Gustavsson, planeringsansvarig på Trafikverket och Josef Erixon, projektledare.

Medfinansieringsavtalet kring Ostlänken undertecknades på måndagen. Fredrik Brokvist, planeringsansvarig för stambanor på Trafikverket skakar hand med Olle Vikmång (S) kommunalråd. På bilden ses också Anna Thörn, kommundirektör, Mikael Gustavsson, planeringsansvarig på Trafikverket och Josef Erixon, projektledare.

Foto: Norrköpings kommun

Norrköping2022-06-21 12:00

2,3 miljarder. Det är vad kommunen genom det medfinansieringsavtal som nu undertecknats går med på att betala för att få den nya tågstationen i upphöjt läge. Till detta ska läggas att kommunen också får en kostnad på 350 miljoner i byggherrekostnader. Trafikverket, som håller i hela Ostlänkenbygget, står för 900 miljoner kronor. De ville bygga i markplan, vilket skulle bli mycket billigare, men för kommunen är det viktigt att ett ha den i upphöjt läge för att kunna fortsätta exploatera Butängen och den norra delen av staden. Överenskommelsen är ett stort steg närmare att Ostlänken blir verklighet.

– Det här är ett av de absolut största besluten i Norrköpings historia, sa Reidar Svedahl (L) när han klev upp i talarstolen för att yrka bifall till kommunstyrelsens förslag.

Han passade på att tacka de tjänstemän som jobbat med avtalet i många år och riktade också ett tack till Lars Stjernkvist (S).

– Är det någon som förtjänar att kallas Ostlänkens pappa, så är det du.

Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande, passade också på att tacka den förhandlingsgrupp som arbetat med avtalet. Han lyfte fram flera punkter i det som han är nöjd med.

– Det handlar om fördelningen av kostnaderna, där vi har landat väl och rationellt. Det handlar också om vad vi gör om det blir avvikelser i kostnaderna och där har vi hittat en modell som är långsiktigt och konstruktiv.

Han lyfte också fram de kontrollpunkter som skrivits in i avtalet som otroligt viktiga.

Lars Stjernkvist gjorde sitt sista inlägg som folkvald när han gick upp i talarstolen. Han blev rörd över titeln "Ostlänkens pappa" som han fick av Reidar Svedahl.

– Jag följt den här frågan i så där 25 år och trodde aldrig att jag skulle ägna så otroligt mycket tid åt den. Men jag ångrar det verkligen inte, för jag inser vad det betyder. Det här är inte bara ett historiskt beslut i Norrköping, utan för hela Sverige. Det här är förmodligen den största investeringen som någonsin gjorts i Norrköpings högsta beslutande organ, sa han.

Det fanns inga avvikande åsikter när det var dags att gå till beslut.

– Jag kan erkänna att det där klubbslaget kändes extra häftigt. Stort grattis! sa Maria Sayeler, efter ett enhälligt ja i församlingen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!