Som vi tidigare rapporterat införde Sverige under söndagen en ny så kallad reduktionsplikt. Detta för att bensinbolagen ska minska utsläppen från den bensin och diesel som de säljer.
De nya reglerna innebär att den vanligaste bensinen som tidigare innehållit upp till fem procent etanol byts ut mot ett nytt bränsle, E10, som innehåller upp till tio procent etanol.
När vi frågade kunder vad de tyckte om förändringen var många skeptiska, men skillnad är det om man frågar vår lokala biodrivmedelsproducent.
Martin Engström ser det nya reglerverket som ett positivt skifte.
– Det är bra att Sverige satsar mer på omställningen av transportsektorn för att minska utsläppen. Och eftersom vi producerar etanol så ser vi positivt på det för det ökar vår möjlighet att sälja etanol på den svenska marknaden. Det bådar också gott för framtida satsningar på området, även från andra företag.
Lantmännen Agroetanol tillverkar varje år 230 000 kubikmeter etanol, med en klimatprestanda på 95 procent. Det är enligt företagets egna utsago en världsledande klimatprestanda och innebär att varje liter etanol minskar utsläppen med 95 procent jämfört med bensin eller diesel.
Företaget har dock haft det svårt att slå sig in på just den inhemska marknaden.
Det milda klimatbesparingskrav som omgärdat biodrivmedlet som används i Sverige har medfört att bensinbolagen i stället valt att importera mindre miljövänliga biobränslen från andra länder, berättar Martin Engström.
– Vi har historiskt sett inte levererat så mycket till Sverige trots att vi haft fem procents inblandning i bensin en längre tid. Det har gjort att vår etanol har gått till andra länder som har haft högre ambitioner, till exempel Tyskland, säger han och fortsätter.
– Nu får vi ett regelverk som är väldigt tydligt med att man styr efter klimateffekten. Det gör att befintliga biodrivmedelsproducenter kommer att öka sin klimatbesparing ännu mer på de bränslen de har, så det driver hela branschen framåt.
– Förhoppningsvis gör fler företag också det vi har gjort, nämligen att fokusera på bästa klimatprestanda.
Om företaget kan sälja mer av sin etanol till svenska aktörer kan det transportarbete som i dagsläget tillkommer företaget fasas ut, menar Martin Engström.
– Världens bästa etanol som tillverkas i Norrköping har exporterats till andra länder och sen har Sverige importerat etanol från andra länder med lägre klimatprestanda. Så förhoppningsvis blir vi av med ett ganska onödigt transportarbete.
Vad kommer de här skiftet innebära för er verksamhet i närtid?
– Det är lite spännande att se nu då. Det här regelverket börjar ju gälla i augusti så de stora förändringarna kommer väl framåt hösten och nästa året.
Har ni kapacitet att möta en ökad efterfrågan?
– I dagsläget har vi kapacitet att leverera all den etanol som behövs i Sverige, så det är inga problem med tillgången.
Har ni några planer på att expandera?
– Det är någonting som vi så klart funderar på men vi har inga konkreta planer på det just nu. Vi ökar vår produktion lite varje år genom att jobba med vårt effektiviseringsarbete. Vi har inga konkreta planer på att bygga en stor fabrik till, som det ser ut nu, avslutar Martin Engström.