E10 innebär att bensinen är uppblandad med upp till 10 procent etanol, mot tidigare fem procent. Det finns redan i 14 andra länder i Europa och förändringen är ett viktigt steg i att nå Sveriges klimatmål.
Dagen efter införandet gör Folkbladet ett besök på Cirkle K-macken i Smedby. För de som jobbar på macken märks ingen större skillnad.
– Vi bytte märkning redan den 7 juli, i samband med ett kampanjbyte. Att det fylls på med annat drivmedel i pumparna sköts automatiskt. Det är inget vi märker av, säger Lisa Lundberg, deltidsanställd på macken.
Hon har dock fått en del frågor av kunderna.
– Det handlar främst om att de undrar om de kan tanka sin bil med det. Och så märker jag att en del som tankar i dunk, till exempel till sin gräsklippare, har gått över till 98 i stället.
Enligt branschorganisationen Drivkraft Sverige är cirka 94 procent av alla bensindrivna bilar godkända för körning på E10. Äldre bilar som inte kan köras på E10 ska i stället tankas med E5.
Pontus Burkhard och Fanny Lilja är några av de som nu tankar E10 i stället för den 95-oktaniga bensinen. Pontus är inte särskilt förtjust i förändringen.
– Jag tycker bara det har blivit dyrare. Regeringen borde sänka miljöskatten och fokusera på att göra miljöförbättringar utomlands i stället.
Men är det inte bra med ett mer miljövänligt drivmedel?
– Jo, visst är det bra att de blandar i etanol så att vi får behålla förbränningsmotorerna, och de borde satsa på att göra dem mer miljövänliga.
– Vi måste fortfarande kunna åka bil, kollektivtrafiken är inte tillräckligt bra, fortsätter han.
Om priset verkligen stigit till följd av förändringen är oklart, men enligt Drivkraft Sverige kommer det ändå bli dyrare att åka bil. Den högre inblandningen av etanol i den nya bensinen gör att energihållet blir 1,8 procent lägre, och därmed kommer förbrukningen att öka lika mycket.
I en annan bil sitter Richard Jörgensen. Han är orolig för sin båt som han tidigare tankat med 95-oktanig bensin. De flesta båtar tål E10, men en del äldre båtar kan ta skada av det.
– Jag har en äldre båtmotor och läget är väldigt oklart, och jag vet heller inte vem som kan ge något besked om det, säger han.
För att vara på den säkra sidan kommer han troligen tanka 98-oktanig bensin i stället.
– Det är inte bra för miljön, men det blir dyrt om motorn går sönder. Man skulle ju önska att det fanns ett bränsle för båtar som är mer miljövänligt än nuvarande, säger han.
Vid nästa pump står Fredrik Hagbom. Han tankar mest diesel och har inte satt sig in i E10 så mycket.
– Men jag har hört att gamla veteranbilar inte kan köra på det och det tycker jag är synd, säger han.
När han tankar diesel gör han det ofta så miljövänligt han kan, och väljer den med inblandning av tallolja, en restprodukt från den svenska skogen.
– Jag tycker det är bra om vi använder det som produceras i landet.
Han är också irriterad över att den etanol som produceras i Sverige till stor del exporteras, till exempelvis Tyskland som har hårdare miljökrav på etanolen, medan mindre miljövänlig etanol importeras hit.
– Har vi egen produktion tycker jag att vi ska använda det vi har i landet. Det som har mest miljöpåverkan är det vi transporterar runt jorden.
Vid en annan pump möter jag Pelle Johansson. Han är allmänt skeptisk till förändringen och tror att det är för sent att rädda klimatet.
– Jag hoppas min gamla bil går på det här, säger han innan han ger sig iväg.