Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Chauffören berättar om olycksdagen: Jag var arg

Den polske lastbilschaufför som var inblandad i dödsolyckan utanför Norrköping i slutet av maj gjorde sin första arbetsdag hos sitt nya företag i Sverige.

Kollisionen på E4 utanför Norrköpng var kraftig då den 40 ton tunga lastbilen träffade TMA-fordonet, som i sin tur demolerade en personbil med släp.

Kollisionen på E4 utanför Norrköpng var kraftig då den 40 ton tunga lastbilen träffade TMA-fordonet, som i sin tur demolerade en personbil med släp.

Foto: Polisen

Norrköping2022-08-30 18:00

48-åringen hade inte ens hunnit teckna ett avtal med nye arbetsgivaren, utan det fanns endast en muntlig överenskommelse, då mannen förberedde sitt första uppdrag, att köra den 40 ton tunga lastbilen från Gnarp utanför Sundsvall till Jönköping.

På kvällen, den 30 maj, tog färden slut på E4 utanför Norrköping, strax efter bron över Vattenverksvägen vid Himmelstalund.

I uppskattningsvis 90 kilometer i timmen rammade lastbilen ett stillastående TMA-fordon. Föraren av denna, en kvinna i 40-årsåldern, avled. Dessutom skadades den man i 30-årsåldern från Kisa som TMA-bilen larmats för att skydda.

Mannen, som inte har kunnat höras på grund av sina svåra skador, hade framfört en personbil med en soffa på släpet. Soffan var dock inte surrad tillräckligt väl och föll av släpet under färden. En polispatrull hade varit på plats och även hunnit lämna innan lastbilen från Gnarp med våldsam kraft träffade TMA-bilen bakifrån. 

Trots blinkande anvisningar och en varningstriangel stående vid vägkanten missade 48-åringen fordonen vid vägkanten.

I polisförhör har han svårt att förklara varför.

" Nej, jag har varken sett triangeln eller bilen", säger han i förhör med polisen.

Ett förhör som kunde genomföras först flera dagar efter olyckan, då mannen själv skadades svårt och fick vårdas på Vrinnevisjukhuset.

Chauffören uppger att han var irriterad, arg och bankat sina händer i ratten på grund av ständiga felmeddelanden från lastbilens dator.

"Som sagt jag la inte märkt till triangeln för alla dessa kommunikatörer och signalerna började stressa mig så var jag helt upptagen med dessa. Då började jag känna att kroppen började bli varmare och så."

48-åringen uppger att han är hjärtsjuk och tar mediciner mot sina besvär. Han förnekar dock att han kände sig dåsig vid olyckstillfället.

Från själva olyckan minns han ingenting, påstår han. När han vaknade upp på sjukhus var han svårt medtagen och hade fått smärtstillande för sina skador, bland annat frakturer på skulderblad, revben och ett knä. Han drabbades även av inre skador.

En teknisk undersökning av lastbilen visade inte några brister i fordonet. 

Mannen åtalas för grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till kroppsskada. Hans svenske arbetsgivare sade upp honom omedelbart efter olyckan.

Via sin advokat avvisar han samtliga åtalspunkter.

Karta: Vattenverksvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!